Methodologies for Discovering Regional Cultural Environment in Geography and Regional Development

지역문화환경 발굴을 통한 지리연구 및 지역발전 방법론

  • 최병두 (대구대학교 사범대학 지리교육)
  • Published : 2005.02.28

Abstract

Since the emerging period in !be Greek era, geography bas been defined as an empirical science in which travel and field trip bas been regarded as its major method for acquiring geographical knowledge or discovering geographical facts on the earth surface. In the contemporary geography, however, this kind of empiricism has been reduced to logical positivism which pursues rigid geographical laws, while diverse implications for empiricism (especially, that implied in the mythic imagination) have been ignored. On the other hand, recently a lot of books on trip for exploring regional cultural environments from the local to the global level have been poured out from outside of geography, and place-marketing has gained some attraction as a new method or strategy for regional development This paper is to consider diverse methodological implications of experience through geographical exploration especially hath from the standpoint of empirical geography and of humanistic geography, and the look on methodologically importance and limitations of place-marketing for regional development In conclusions, it is emphasized that those methodologies should be put together for a genuine exploration of regional cultural environment, and that place-marketing should be understood as a movement for rediscovering regional identity.

지리학은 고대 그리스시대 이래 여행이나 답사를 지표에 관한 주요한 지식 획득 또는 사실 발굴의 수단으로 간주하는 경험과학으로 규정되고 있다. 현대 지리학에서 이러한 경험주의는 엄격한 법칙을 추구하는 논리실증주의로 환원되면서, 현장 경험에 내포된 다양한 방법론적 함의들(특히 신화적 상상력)이 무시되었다. 반면 최근 우리나라에서는 다양한 답사서들이 발간되고 있으며 지역발전을 위한 주요 방법으로 장소마케팅이 많은 관심을 끌고 있다. 본 논문은 지리학적 답사와 이의 수단으로서 경험에 내포된 다양한 방법론적 함의를 경험주의적 지리학과 인간주의적 지리학의 입장에서 고찰하고, 나아가 장소마케팅을 통한 지역발전의 의의를 방법론적으로 살펴보고자 한다. 결론적으로 지역문화환경의 진정한 발굴을 위하여 이러한 방법론들이 통합적으로 적용되어야 하며, 지역발전을 위한 장소마케팅은 정체성 운동으로 이해되어야 한다는 점을 강조한다.

Keywords