A Study on the Regional Learning Methods in High School Using GIS and Satellite Images : A Case of the Gunsan Region

위성 영상을 이용한 고등학교 지역학습방안 - 전북 군산 지역을 사례로 -

  • 김남신 (한국교원대학교 지리교육과)
  • Published : 2005.08.31

Abstract

The aim of this Study is to suggest regional learning methods using Landsat ETM and IKONOS images in the 7th Social Studies Curriculum in high school. In the program of 10 grade social studies, curriculum is constructed on the focus of conceptual learning, excluded in practice and activities on the regional learning. Regional learning, which is to goal understanding of regional environments and establishment of identities, is an essential part in student's field work and investigation activities, but with difficulties in application of schooling in the present curriculum, intended to propose substitute methods with satellite images. This study suggests learning methods for perception of region with the resolution of satellite images. The results of the study may help to extend learning and interests on the geography with practical application to GIS and RS.

본 논문은 제7차 교육과정의 고등학교 사회과와 관련하여 Landsat ETM 및 IKONOS 위성영상을 이용한 지역학습방안을 제시한 것이다. 현재 10학년 사회과에서는 원격탐사 등과 관련하여 교육내용이 개념학습의 수준으로 진행되고 있으며, 실제 응용사례 및 학생들의 활동은 포함되어 있지 않은 실정이다. 주변 지역이해와 정체성 확립을 주요 목적으로 하는 지역학습은 학생들의 야외답사 및 조사에 있어 중요한 부분이지만, 현(現) 교육과정 내에서 실천이 어려운 부분이 많으므로 이를 대체할 수 있는 위성영상을 이용하는 학습방안을 제안해 보았다. 본 논문에서는 위성영상을 이용하여 해상도 즉 스케일에 따른 지역이해를 위한 지역학습방안을 제시하고자 하였다. GIS, RS 관련 기술을 일부 활용함으로서 학생들의 지리에 대한 관심과 학습효과를 향상시킬 것으로 기대된다.

Keywords