e-BANK에서의 유비쿼터스 센서 컴퓨팅을 이용한 e-CRM 연구

A Study on e-CRM in e-BANK Using Ubiquitous Sensor Computing

  • 홍순복 (동명정보대학교 경영정보학과) ;
  • 정기호 (동명정보대학교 경영정보학과) ;
  • 황종호 (동명정보대학교 경영정보학과)
  • 발행 : 2005.12.01

초록

최근 IT 분야에서 관심사는 유비쿼터스 기술의 도입을 통해 사회, 경제전반의 효율화를 추구하기 위한 연구가 활발하게 진행되고 있다. 이 가운데 본 연구에서는 서비스 분야의 하나인 금융기관의 고객 서비스 지원기술 개발과 관련해서 e-CRM에 신기술 개념인 유비쿼터스 기술 접목을 통해 on-line상에서 진행되어 오던 고객 서비스를 효과적으로 지원하기 위한 기술개발 개념을 제시하고자 한다.

Recently the researches pursuing for the efficiency of the whole field of society and economy through the introduction of ubiquitous technology have been made actively in IT industry. In this study we intend to suggest the technological development for supporting the online customer service support more effectively by trying out the new technology development introducing a new technology called ubiquitous technology to e-CRM related to the customer service support technology development of the financial firm, one of the service industry.

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