A Study of the Conveyance Increasement for Urban River using 1, 2-Dimensional Numerical Model

1, 2차원 수치모형에 의한 도시하천의 통수능 확보 방안에 관한 연구

  • 백천우 (고려대학교 사회환경시스템공학과) ;
  • 박무종 (한서대학교 토목환경공학과) ;
  • 김석우 (하존이엔씨 수자원부) ;
  • 조덕준 (동서대학교 토목공학과) ;
  • 김중훈 (고려대학교 사회환경시스템공학과)
  • Published : 2005.09.30

Abstract

The scheme for the conveyance increasement of urban river is presented in this study. For the use of the lower part of the road paralleled to urban river as a conveyance, the 2-dimensional flood flow between main channel and added conveyance section is analyzed by mathematical model SMS(2-D simulation model). The result of the HEC-RAS(1-D simulation model) is used to calibrate the parameters of SMS. New scheme is applied to the Cheonggeyecheon Restoration Project. The capacity of flood flow between main channel and added conveyance is simulated for 50, 80, 200 year frequency flood and suitable size of pathway is proposed.

본 연구에서는 도시하천의 통수능 확보를 위한 방안이 제시되었다 하천 좌우안을 따라 형성된 도로 하부를 통수능으로 사용하기 위해, 2차원 분석에 의해 통수단면의 제원에 따른 흐름특성을 검토하여 적합한 통수단면의 제원을 제시하였다. 주수로와 추가되는 통수단면간의 흐름 분석을 위해 2차원 수치 모형인 SMS를 이용하였고, SMS의 모형의 매개변수를 검정하기 위해 1차원 수치 모형인 HEC-RAS의 결과를 이용하였다. 제시된 통수능 확보 방안은 청계천 복원사업에 적용하였다. 50, 80, 200년 빈도 홍수에 대한 통수단면의 내수배제 능력을 검토하였으며, 적합한 통수단면의 제원을 제시하였다.

Keywords