The Generating Processes of Scientific Emotion in the Generation of Biological Hypotheses

생물학 가설의 생성에서 나타난 과학적 감성의 생성 과정

  • Published : 2005.08.30

Abstract

The purpose of this study was to analyze the generating processes of scientific emotion, that appears during the generation of biological hypotheses. To perform the study, a tentative model was set up through pilot test, a think-aloud training procedure was planned and a standardized interview instrument was developed before getting protocols. In this study, 8 college students were selected to bring out protocol through the method of think-aloud, retrospective debriefing, focused interview and observing. As the result of analysis of the collected protocol through coding scheme, 4 types of process for scientific emotion-generating were sorted out. First type was a basic process which was a feeling process in prior to recognition. Second type was a retrospective process that explains the process of retrospect for emotional memory based on the past. Third type was a cognitive process and it explains emotion that occurs during thinking process to achieve cognitive goal. Fourth type was an attribution process and it explains that emotion is generated in the process of attribution for cognitive goal's achievement. These types of process of scientific emotion-generating can contribute the basis for developing cognitive model of EBL (Emotional Brain-based Learning) strategy.

본 연구의 목적은 생물학 가설 생성 중에 나타나는 과학적 감성 생성 과정을 밝히는 것이다. 먼저 예비연구를 통해 잠정적 모형을 구성하고, 사고 발성법 훈련 계획을 확정하고, 표준화된 면접지 개발하였다. 본 연구에서는 8명의 대학생을 대상으로 사고 발성법과 회상적 면접법, 심층 면접을 이용한 삼각측정법으로 언어적 프로토콜과 행동 프로토콜을 수집하였다. 잠정적 모형을 근거를 선언적 지식과 절차적 지식의 분석틀을 개발하였고, 이 분석틀을 이용하여 부호화 프로토콜을 개발하였다. 부호화 프로토콜을 분석한 결과 과학적 감성 생성의 4가지 유형을 개발하였다. 첫 번째 생성 유형은 기본 과정으로서 인식하기 전에 먼저 느끼는 과정을 설명한다. 두 번째 생성 유형은 회상적 과정으로서 과거의 감성기억이 되살아나는 과정을 설명한다. 세 번째 생성 유형은 인지적 과정으로서 인지적 목표를 달성하기 위해 일어나는 일련의 사고 과정에서 생성되는 감성을 설명한다. 네 번째 생성 유형은 귀인 과정으로서 인지적 목표의 달성 여부에 대한 귀인평가 과정에서 생성되는 감성을 설명한다. 기본 과정에서 생성한 감성은 기본 감성이라 하고, 회상 과정에서 생성한 감성은 회상 감성이라 하고, 인지적 과정에서 생성한 감성은 인지적 감성이라 하고, 귀인 과정에서 생성한 감성은 귀인감성이라 한다. 개발된 과학적 감성 생성 과정 유형은 감성 생성 과정 모형 개발과 감성적 두뇌 기반 학습 전략 수립의 기초가 될 것으로 기대한다.

Keywords

References

  1. 권용주, 신동훈, 한혜영, 박윤복 (2004a). 과학적 관찰과 규칙성 발견활동에서 나타나는 감성단어 유형과 과학 지식 생성력과의 관계. 한국과학교육학회지, 24(6), 1106-1117
  2. 권용주, 이혜정, 신동훈, 정진수 (2004b). 귀추적 과학지식의 생성에서 나타나는 감성의 유형. 한국생물교육학회지, 32(3), 204-212
  3. 이미경, 정은영 (2004). 학교 과학 교육에서 과학에 대한 태도에 영향을 마치는 요인 조사. 한국과학교육학회지, 24(5), 946-958
  4. 김성일, 윤미선 (2004). 학습에 대한 흥미와 내재동기 증진을 위한 학습환경 디자인. 교육방법연구, 16(1), 39-66
  5. 김유미 (2003). 뇌 기반 교수-학습에서 동기 유발. 열린유아교육연구, 8(1). 31-70
  6. 김문수 (1996). 학습과 기억의 생물학적 기초(1): 신경심리학적 개관. 인지과학, 7(3), 1-22
  7. 이수정, 권준모, 이훈구 (1998). 정서의 자동처리기제. 인지과학, 9(1), 13-30
  8. 이훈구, 이수정, 이은정, 박수애 (2003). 정서심리학, 서울: 법문사
  9. Alsop, A., & Watts, M, (2003). Science education and affect. International Journal of Science Education, 25(9), 1043-1047 https://doi.org/10.1080/0950069032000052180
  10. Artz, J. M. (2000). The role of emotion in reason and its implication for computer ethics. Computers and Society, March, 14-16
  11. Campbell, D. T. and Fiske, D. W. (1959). Convergent and discriminative validation by the multitrait-multimethod matrix, Psychological Bulletin, 56, 81-105 https://doi.org/10.1037/h0046016
  12. Damasio, A. R. (1995). Toward a neurobiology of emotion and feeling: Operational concepts and hypotheses, The Neuroscientist, 1(1), 19-25 https://doi.org/10.1177/107385849500100104
  13. Dolan, R. J. (2002). Emotion, cognition, and behavior. Science, 298(5596), 1191-1194 https://doi.org/10.1126/science.1076358
  14. Hamm, A. O., Schupp, H. T., & Weike, A. I. (2003). Motivational organization of emotions: Autonomic changes, cortical respooses, and reflex modulation. In R. J. Davidson, K. R. Scherer, & H. H. Goldsmith (Eds.), Handbook of affective sciences, (pp. 187-211). Oxford university press
  15. Izard, C. E. (1993). Four system; for emotion activation: cognitive and noncognitive processes. Psychological Review, 100, 68-90 https://doi.org/10.1037/0033-295X.100.1.68
  16. Jensen, E. (1998). Teaching with the brain in mind. Association for Supervision and Curriculum Development
  17. Laukenmann, M., Bleicher, M., Fub, S., Glaser-Zikuda, M., Mayring, P., & von Rhoneck C. (2003). An investigation of the influence of emotional factors on learning in physics instruction. International Journal of Science Education, 25(4), 489-507 https://doi.org/10.1080/09500690210163233
  18. Lelxux, J. E. (2000). Cognitive-emotional interactions: Listen to the brain. In R. D. Lane & L. Nadel (Eds.), Cognitive neuroscience of emotion, (pp. 129-155). New York: Oxford university press
  19. Meredith, J. E., Fortner, R. W., & Mullins, G. W. (1997). Model of affective learning for nonformal science education facilities. Journal of Research in Science Teaching, 34(8), 805-818 https://doi.org/10.1002/(SICI)1098-2736(199710)34:8<805::AID-TEA4>3.0.CO;2-Z
  20. Meyer, D. K. & Turner, J. C. (2002). Discovering emotion in classroom motivation research. Educational Psychologist, 37(2), 107-114 https://doi.org/10.1207/S15326985EP3702_5
  21. Parrot, W. G., & Hertel, P. (1999). Research method of cognition and emotion. In T. Dalgleish & M. J. Power (Eds.), Handbook of Cognition and Emotion. John Wiley & Sons, 61-81
  22. Pert, C. B. (2003). Molecules of emotion: The science behind mind-body medicine. SCRIBNER
  23. Plutchik, R. (2003). Emotions and Life: Perspectives From Psychology, Biology, and Evolution. American Psychological Association, Washington, DC
  24. Reeve, J. (2001). Understanding motivation and emotion(3rd ed.), John Wiley & Sons
  25. Schutz, P. A. & DeCuir, J. T. (2002). Inquiry on emotion in education. Educational Psychologist, 37(2), 125-134 https://doi.org/10.1207/S15326985EP3702_7
  26. Sylwester, R. (1994). How emotions affect learning. Educational leadership, 52(2), 60-68
  27. Taylor, K. L., & Dionne, J. P. (2000). Accessing problem-solving strategy knowledge: The complementary use of concurrent verbal protocols and retrospective debriefing. Journal of Educational Psychology, 92(3), 413-425 https://doi.org/10.1037/0022-0663.92.3.413
  28. Thagard, P. (2002). The passionate scientist: Emotion in scientific cognition. In P. Carruthers, S. Sitch, & M. Siegal (Eds.), The Cognitive basis of science. (pp. 235-250). Cambridge University Press
  29. Van Someren, M. W., Barnad, Y. F., & Sandberg, J. A. C. (1994). The think aloud method: a practical guide to modelling cognitive processes. London, UK: Academic Press INC
  30. Weiss, R. P. (2000). Brain-based Learning. Training & Development, 54(7), 20-24