Developmental Study of an Inquiry-Based Professional Development Program for In-Service Secondary Science Teachers

현직 중등과학교사의 과학탐구능력 발달을 위한 프로그램의 개발과 적용 효과에 대한 인식

  • Published : 2005.08.30

Abstract

The purpose of this study was to develop an inquiry-based professional development program for in-service secondary science teachers and to investigate it's application. The inquiry-based professional development program was reconstructed based on SSCS problem-solving model, which is composed of 4 stages of search, solve, create, and share. The 28 science teachers' understanding of the SSCS program were investigated as implementing the program. As a result of this study, 8 SSCS modules have developed as the science teachers have searched, solved, created, and shared various situated problems. The science teachers found themselves to have positive perception of SSCS program. The SSCS program was effective in changing the learners' teaching/learning attitude and to develop individual scientific thinking. To make the SSCS problem solving successful and more effective, both science teachers' professionalism and pedagogical knowledge for selecting topic as the levels of learner should be considered.

이 연구는 과학교사의 탐구과학능력발달의 전문성을 위하여 교육현장에서 실질적으로 적용 가능한 SSCS 프로그램을 이용하여 적용하고, 그에 대한 교사들의 인식을 조사하였다. 과학교사의 탐구능력발달에 대한 전문성을 위한 일련의 프로그램으로, 과학교사 28명이 SSCS 워크샵과 연수를 통하여 SSCS 모듈을 개발하고, 시연하는 일련의 과정으로 구성되었다. 과학 교사들의 탐구능력발달 모듈을 개발, 그리고 적용과 효과에 대한 인식이라는 두 가지의 연구 문제에 대하여 조사하였다. 과학 교사의 탐구능력발달 전문성은 SSCS 모델을 적용한 프로그램 개발과 수업 기술이 포함되며, 이것은 교사의 SSCS 모델 활용을 위하여 선결되어야 할 문제점으로 지적되었다. 교사들이 인식하는 프로그램 적용의 구체적인 효과는 교사의 과학 및 과학 학습에 대한 스스로의 동기 유발, 탐구적 문제해결 능력 함양, 탐구 과학 수업에 대한 자신감 함양 등이 제시되었다. 그러나, 프로그램의 과정이 요구하는 많은 시간과 노력과 다양한 분야에 대한 전문적 지식과 상식은 실질적인 어려운 점으로 지적되었다. 한편 교사들은 교육과정 과학 시간상의 제약 실질적인 학습효과에 대한 불확실성, 프로그램 개발의 어려움, 다양한 수업 전략의 필요로 인하여 SSCS 프로그램의 학교 현장 적용에 다소 제한적인 관점을 나타냈다.

Keywords

References

  1. 박승재 (1980). 중등 과학교사의 과학과 과학교육에 대한 태도 측정 도구의 개발. 한국과학교육학회지, 2, 3-15
  2. 손영민 (2001). 지식 기반 사회의 교사교육을 위한 PDS. 교육사회학연구, 11(2), 77-100
  3. 홍성일, 우종옥, 정진우 (1995). 과학교사에 관한 선행 연구 분석. 한국과학교육학회지, 15(3),241-249
  4. American Association for the Advancement of Science (1993). Benchmarks for science literacy: A tool for curriculum reform. Oxford University Press
  5. Bliss, J. (2002). Learning science: Piaget and after. Teaching Science in Secondary Schools. Sandra Ames and Richard Boohan. London and New York: The Open University
  6. Bright, P. & Yore L. D. (2002). Elementary Preservice Teacher's Beliefs about the Nature of Science and Their Influence on Classroom Practice. Paper presented at the annual meeting of the National Association of Research in Science Teaching, New Orleans, LA
  7. Council of Ministers of Education, Canada (1997). Common framework of science learning outcomes. CMEC Publications
  8. Crawford, B. A. (1999). Is it realistic to expect a preservice teacher to create an inquiry-based classroom? Journal of Science Teacher Education, 10, 175-194 https://doi.org/10.1023/A:1009422728845
  9. DeBoer, G. E. (1999). A history of ideas in science education. New York: Teachers' College, Columbia University
  10. Keys, C. W. & Bryan, L. A (2001). Co-Constructing inquiry-based science with teachers: essential research for lasting reform. Journal of research in science teaching, 38(6), 631-645 https://doi.org/10.1002/tea.1023
  11. Kwak, Y. (2001). Case study: a preservice teacher's belief changes represented as constructivist profile. Journal of the Korean Association for Research in Science Education, 21 (5), 795-821
  12. National Research Council (1996). National science education standards, Washington, DC: National Academy of Science Press
  13. Pizzini, E. L., Shepardson, D. P., & Abell, S. K. (1989). A Rationale for and the development of a problem solving model of instruction in science education. Science Education, 73(5), 523-534 https://doi.org/10.1002/sce.3730730502
  14. Pizzini, E. L., Shepardson, D. P., & Abell, S. K. (1993). A Comparison of student perception of science activities within three instructional approaches. School Science and Mathematics, 93(3), 127-131 https://doi.org/10.1111/j.1949-8594.1993.tb12209.x
  15. White, R. (2002). Research, theories of learning, principles of teaching and classroom practice: Examples and issues. Teaching Science in Secondary Schools, Sandra Amos and Richard Boohan. London and New York: The Open University