References
- 김상각(1999). 과학에 대한 초등 교사의 인식에 따른 자연과 수업 분석. 한국교원대학교 석사학위논문
- 김의철, 박영신, 양계민(1997). 자기효능감과 인간행동: 이론적 기초와 발달적 분석. 교육과학사: 서울
- 김조연, 신애경, 박국태, 최병순(2001). 사회적 상호작용을 강조한 과학 탐구실험의 효과 및 학생들의 인지수준에 따른 상호작용 분석. 대한화학회지, 45(5), 470-480
- 김희경, 송진웅(2003). 과학 실험의 목적에 대한 중학생의 인식 조사. 한국과학교육학회지, 23(3), 254-264
- 김희백, 이선경(1997). 과학 교사의 과학 및 학교 과학에 대한 신념과 실험실 환경에 대한 인식. 한국과학교육학회지, 17(4), 501-510
- 노태희, 권혁순, 김혜경, 박승재(2000). 제6차 고등학교 과학 교육과정과 실천에 대한 과학 교사의 인식 조사. 한국과학교육학회지, 20(1), 20-28
- 노태희, 임희준, 박수연(1998). 중학교 과학 수업에서 학생 중심 활동을 강조한 협동학습과 개별학습 전략의 효과. 화학교육, 25(2), 56-64
- 노태희, 차정호, 임희준, 노석구, 권은주(1997). 협동학습 전략의 교수 효과: 고등학교 화학 수업에 STAD 모델의 적용. 한국과학교육학회지, 17(3), 251-260
- 민혜영, 백성혜, 강대훈(1999). 실험 평가를 통한 탐구과정 기능의 성취도와 인지 수준과의 관계 분석. 한국과학교육학회지, 19(2), 256-265
- 박성수(1982). 개인구념이론: 성격과 심리치료. 교육과학사: 서울
- 배성열, 박윤배(2000). 교사들이 인식하는 과학과 목표의 영역별 중요도와 장애요인. 한국과학교육학회지, 20(4), 572-581
- 소원주(1998). 과학교사의 과학철학적 관점과 과학서술 방식이 중학생들의 과학관의 변화에 미치는 영향. 한국교원대학교 박사학위논문
- 안계원, 정영란(1996). 중학생의 과학에 관련된 태도, 과학성적, 과학 탐구능력, 과학교사의 과학에 대한 태도의 상관관계. 한국과학교육학회지, 16(4), 410-416
- 우종옥, 소원주, 김범기(1998). 과학교사들의 과학철학적 관점이 중학생들의 과학의 본성 개념에 미치는 영향. 한국과학교육학회지, 18(1), 109-121
- 이윤종, 오철한, 기우항, 김영호, 정원우, 양승영, 강용희, 안병호, 임성규, 윤일희, 권용주, 전명남, 김중욱, 윤성효(1997). 현행 중등학교 과학 실험.실습 교육 실태 조사 및 그 운영 진단-중학교 과학 실험.실습 운영 실태를 중심으로. 한국과학교육학회지, 17(4), 435-450
- 이재천, 김범기(1996). 고등학생들의 과학에 대한 정의적 인식과 과학 탐구능력 및 과학 학습성취도의 구조분석. 한국과학교육학회지, 16(3), 249-259
- 이혁규(1994). 교과교육학 정립을 위한 교사 경험 연구의 필요성. 사회와 교육, 19, 277-290
- 이현영, 최병순, 성숙경, 강성주, 장상실(2002). 사회적 상호작용을 강조한 과학 탐구실험 과정에서 학생-학생 상호작용 양상 분석. 한국과학교육학회지, 22(3), 660-670
- 조정일(1990). 탐구로서의 과학학습의 본질과 탐구과학교육을 위한 제 조건들의 변화. 한국과학교육학회지, 10(1), 65-75
- 조정일, 윤수미(2002). 구성주의 과학교사를 만들기 위한 장기적인 현직 교육의 한 예. 한국과학교육학회지, 22(3), 632-648
- 최동현, 박현주, 이수영(2003). 과학교육의 질적 접근. (주) 북스힐: 서울
- 최병순, 남정희(1995). 고등학교 화학에서 실험실습과 실험평가에 대한 실태 조사 연구. 화학교육, 22(3), 276-283
- 허미화(1994). 질적 사례연구법. 양서원: 서울
- Abd-EL-Khaick, F., Bell, R. L., & Lederman, N. G. (1998). The nature of science and instructional practice: Making the unnatural natural. Science Education, 82(4), 417-436 https://doi.org/10.1002/(SICI)1098-237X(199807)82:4<417::AID-SCE1>3.0.CO;2-E
- Adams, P. E. & Krockover, G. H.(1999). Stimulating constructivist teaching styles through use of an observation rubric. Journal of Research in Science Teaching, 36(8), 955-971 https://doi.org/10.1002/(SICI)1098-2736(199910)36:8<955::AID-TEA4>3.0.CO;2-3
- Brickhouse, N. W.(1989). The teaching of the philosophy of science in secondary classrooms: Case studies of teachers' personal theories. International Journal of Science Education, 11, 437-449 https://doi.org/10.1080/0950069890110408
- Brooks, J. G. & Brooks, M. G.(1993). In search of understanding: The case for constructivist classrooms. Alexandria: The association of supervision and curriculum development
- Clark, C. M. & Peterson, P. L.(1986). Teachers' thought processes. In M. C. Wittrock(Ed.), Handbook of research on teaching(3rd ed.). Macmillan: New York
- Gallagher, J. J.(1991). Perspective and practicing secondary school science teachers' knowledge and beliefs about the philosophy of science. Science Education, 75, 121-134 https://doi.org/10.1002/sce.3730750111
- Hashweh, M. Z.(1996). Effects of science teachers' epistemological beliefs in teaching. Journal of Research in Science Teaching, 33(1), 47-63 https://doi.org/10.1002/(SICI)1098-2736(199601)33:1<47::AID-TEA3>3.0.CO;2-P
- Kagan, D.(1992). Implications of research on teacher belief. Educational Psychologist, 27, 65-90 https://doi.org/10.1207/s15326985ep2701_6
- Koehler, M. S. & Grouws, D. A.(1992). Mathematics teaching and their effects. In D. A. Grouws(Ed.), Handbook of research on mathematics teaching and learning. Macmillan Publishing Company: New York
- Lederman, N. G.(1999). Teachers' understanding of the NOS and classroom practice: Factors that facilitate or impede the relationship. Journal of Research in Science Teaching, 36(8), 916-928 https://doi.org/10.1002/(SICI)1098-2736(199910)36:8<916::AID-TEA2>3.0.CO;2-A
- Lederman, N. G. & Zeidler, D.(1987). Science teachers' conceptions of the NOS: Do they really influence teaching behavior? Science Education, 71, 721-734 https://doi.org/10.1002/sce.3730710509
- Nisbett, R. & Ross, L.(1980). Human inference: Strategies and shortcomings of social judgment. Prentice-Hall: Englewood Cliffs, NJ
- Nussbaum, J.(1989). Classroom conceptual change: Philosophical perspectives. In D. E. Herget(Ed.), The history & philosophy of science in science teaching. Florida State University. Science Education and Department of Philosophy, Tallahassee
- Pajares, M. F.(1992). Teachers' beliefs and educational research: Cleaning up a messy construct. Review of Educational Research, 62(3), 307-332 https://doi.org/10.3102/00346543062003307
- Peterman, F. P.(1993). Staff development and the process of changing: A teacher's emerging constructivist beliefs about learning and teaching. In K. Tobin(Ed.), The practice of constructivism in science education. Lawrence Erlbaum: Hillsdale, JN
- Pomeroy, D.(1993). Implications of teachers' beliefs about the nature of science: Comparison of the beliefs of scientists, secondary science teachers, and elementary teachers. Science Education, 77(3), 261-278 https://doi.org/10.1002/sce.3730770302
- Rokeach, M.(1968). Beliefs, attitudes, and values: A theory of organization and change. Jossey-Bass: San Francisco
- Shapiro, B.(1996). A Case study of change in elementary student teacher thinking during an independent investigation in science: Learning about the 'face of science that does not yet know'. Science Education, 80(5), 535-560 https://doi.org/10.1002/(SICI)1098-237X(199609)80:5<535::AID-SCE3>3.0.CO;2-C
- Thompson, A. G.(1992). Teachers' beliefs and conceptions: A synthesis of the research. In D. A. Grouws(Ed.). Handbook of research on mathematics teaching and learning. Macmillan Publishing Company: New York