Fuel Cell Generation Systems with Active Clamp Current fed Half Bridge Converter

능동 클램프 전류형 하프 브리지 컨버터를 적용한 연료전지 발전시스템

  • 장수진 (성균관대 메카트로닉스공학과) ;
  • 김진태 (삼성중공업 메카트로닉스센터 지능제어연구부) ;
  • 이태원 (성균관대 메카트로닉스공학과) ;
  • 이병국 (한국전기연구원 전력전자연구그룹) ;
  • 원충연 (성균관대학교 정보통신공학부)
  • Published : 2005.02.01

Abstract

Recently, a fuel cell with low voltage and high current output characteristics is remarkable for new generation system. It needs both a dc-dc boost converter and dc-ac inverter to be used in fuel cell generation system. Therefore, this paper presents dc-dc active clamp current-fed half-bridge converter with ZVS for fuel cell generation system. The proposed converter has outstanding advantages over the conventional dc-dc converters with respect to high efficiency and high component utilization. The Fuel Cell generation system consist of active clamp current-fed half-bridge converter to boost the Fuel Cell(PEMFC) voltage(28∼43[Vdc]) to 380[Vdc]. A single phase full-bridge inverter is implemented to produce 220[Vac], 60[Hz] AC outputs.

최근 들어, 저전압·대전류 출력 특성을 갖는 연료전지를 위한 새로운 발전시스템이 주목받고 있다. 연료전지 발전시스템에서는 dc-dc 승압용 컨버터와 dc-ac 인버터가 필요하다. 그러므로 본 논문에서는 연료전지 발전시스템을 위한 ZVS 동작을 가진 dc-dc 능동 클램프 전류형 하프 브리지 컨버터를 제안하였다. 제안된 컨버터는 일반적인 dc-dc 컨버터에 비해 높은 효율과 높은 소자 이용율을 가진다. 연료전지 발전시스템은 연료전지(PEMFC)의 낮은 전압(28∼43[Vdc])을 380[Vdc]로 승압하기 위한 능동 클램프 전류형 하프 브리지 컨버터로 구성하였다. 단상 풀 브리지 인버터는 220[Vac], 60[Hz] 교류 출력을 얻기 위해 적용하였다.

Keywords

References

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