MCJ를 이용한 공항서비스 품질지수 평가에 관한 연구

A Study on the Evaluation of Service Quality Index for International Airport Using MCJ

  • 이승창 (한국항공대학교 경영학과) ;
  • 이강석 (한서대학교 항공교통관리학과)
  • 발행 : 2005.01.01

초록

본 연구의 목적은 국제공항의 주요 서비스 항목별 중요도(importance), 이용자의 지각수준(perceived level), 다양한 평가방법(complex index)등을 활용한 주관적 및 객관적 측정 척도를 개발하고자 하며 공항서비스 질에 대한 기준 설정, 주요개선 사항의 발견 및 조치평가 등을 체계적으로 할 수 있는 내부관리용 옴니버스 모니터링 시스템 (OMS : Omnibus Monitoring System)의 개발이다. 이는 국제공항의 주요 서비스 평가를 위한 계량적 분석 도구의 개발과 2차 계량 지료(quantitative Secondary data)활용, 공항이용자에 대한 설문으로 지각된 자료(perceived data)분석, 자료수집-입력-분석 과정의 시스템화, 결과물의 그래픽화에 따른 데이터이미지화, 서비스인카운터(service encounter)계획 및 통제 기능 부여, 국제적 기준을 최저로 경쟁력을 확보하려는 것이다. 또한, 지표의 개발을 위해서 기존의 외국문헌 및 국제공항의 실사에 기초한 사전조사 계획의 수립과 실행이 중요하기에 준비된 사전조사의 결과를 토대로 출국자, 입국자, 상주근문자 등의 주관적 측정정도를 개발하고 보완적인 수단으로써 객관적 지표의 연구가 동시에 이루어졌다. 이러한 절차로 개발된 평가척도의 신뢰성 및 타당성을 실증적, 통계적으로 확보하고, 공항 서비스 척도의 효율적인 운영을 위한 소프트웨어 시스템을 개발함으로써 정규, 비정규적인 공항서비스의 모니터링이 가능하도록 연구가 진행되었다.

The main purpose of this study is located at developing Ominibus Monitoring System(OMS) for the purpose of the internal management, which enable to establish job standards, find out matters to be improved, and appreciate for its treatment in a systematic way. It is through developing subjective or objective estimation tool with use of importance, perceived level, and complex index at international airport by each principal service items, The direction of this study came towards for the purpose of developing a metric analysis tool, utilizing the Quantitative Secondary Data, Analysing Perceived Data through airport user surveys, systemizing the data collection-input-analysis process, making data image according to the graph of results, planning service encounter and endowing control attribution, and ensuring competitiveness at the minimal international standards. It is much important to set up a pre-investigation plan on the base of existent foreign literature and actual inspection to international airport. Two tasks have been executed together on the base of this pre-investigation; one is developing subjective estimation standards for departing party, entering party, and airport residence and the other is developing objective standards as complementary methods. The study has processed for the monitoring services at airports regularly and irregularly through developing software system for operating standards after ensuring credibility and feasibility of estimation standards with substantial and statistical way.

키워드

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