Real-time Fluid Animation using Particle Dynamics Simulation and Pre-integrated Volume Rendering

입자 동역학 시뮬레이션과 선적분 볼륨 렌더링을 이용한 실시간 유체 애니메이션

  • 이정진 (서울대학교 컴퓨터공학부) ;
  • 강문구 (서울대학교 전기컴퓨터공학부) ;
  • 김동호 (숭실대학교 미디어학부) ;
  • 신영길 (서울대학교 컴퓨터공학부)
  • Published : 2005.02.01

Abstract

The fluid animation procedure consists of physical simulation and visual rendering. In the physical simulation of fluids, the most frequently used practices are the numerical simulation of fluid particles using particle dynamics equations and the continuum analysis of flow via Wavier-Stokes equation. Particle dynamics method is fast in calculation, but the resulting fluid motion is conditionally unrealistic The method using Wavier-Stokes equation, on the contrary, yields lifelike fluid motion when properly conditioned, yet the complexity of calculation restrains this method from being used in real-time applications. Global illumination is generally successful in producing premium-Duality rendered images, but is also excessively slow for real-time applications. In this paper, we propose a rapid fluid animation method incorporating enhanced particle dynamics simulation method and pre-integrated volume rendering technique. The particle dynamics simulation of fluid flow was conducted in real-time using Lennard-Jones model, and the computation efficiency was enhanced such that a small number of particles can represent a significant volume. For real-time rendering, pre-integrated volume rendering method was used so that fewer slices than ever can construct seamless inter-laminar shades. The proposed method could successfully simulate and render the fluid motion in real time at an acceptable speed and visual quality.

유체 애니메이션은 물리적 시뮬레이션과 시각적 렌더링으로 구성된다. 물리적 시뮬레이션은 입자 동역학을 이용한 해석 방법과 나비어-스토크스(Navier-Stokes) 방정식을 이용한 연속체 유동해석 방법이 많이 사용된다. 입자 동역학을 이용한 시뮬레이션은 연산 속도는 빠르나 유체의 움직임이 경우에 따라 부자연스러우며, 나비어-스토크스 방정식을 이용한 방법은 적절한 조건 하에서 사실적인 유체의 움직임을 표현할 수 있으나 방대한 연산량과 계산의 복잡성으로 인하여 실시간 응용이 어렵다. 우수한 품질의 렌더링 영상은 주로 전역적 조명 방법을 사용하여 얻을 수 있는데, 이 역시 실시간 응용에 적합한 속도론 내기에는 부적합하다. 본 논문에서는 개선된 입자 동역학 시뮬레이션과 선적분 볼륨 렌더링을 이용한 고속유체 애니메이션 방법을 제안한다 레나드-존스(Lennard-Jones) 모턴을 이용한 입자동역학 해석기법을 이용하여 유체의 움직임을 고속으로 시뮬레이션 하였으며, 적은 수의 입자만으로도 충분한 유체의 부피를 표현할 수 있도록 연산효율을 개선하였다. 또한 실시간 렌더링을 위하여 적은 수의 슬라이스로도 우수한 품질의 영상을 빠르게 얻을 수 있는 선적분 볼륨 렌더링 방식을 사용하였다. 본 제안 방법을 사용하여 실시간 응용에 적절한 속도와 화질을 보여주는 유체 애니메이션이 가능하다.

Keywords

References

  1. Nick Foster, 'Realistic Animation of Liquids,' Proceedings of Graphical Models and Image Processing, pp. 204-212, 1996 https://doi.org/10.1006/gmip.1996.0039
  2. Jos Stam, 'Stable Fluids,' Proceedings of ACM SIGGRAPH '99, pp. 121-128, 1999 https://doi.org/10.1145/311535.311548
  3. Nick Foster, Ronald Fedkiw, 'Practical animation of liquids,' Proceedings of ACM SIGGRAPH '01, pp. 23-30, 2001 https://doi.org/10.1145/383259.383261
  4. D. Enright, 'Animation and Rendering of Complex Water Surfaces,' Proceedings of ACM SIGGRAPH '02, pp. 734-744, 2002 https://doi.org/10.1145/566570.566645
  5. Henrik Wann Jensen and Per H. Christensen, 'Efficient Simulation of Light Transport in Scenes with Participating Media using Photon Maps,' Proceedings of SIGGRAPH '98, pp. 311-320, July 1998 https://doi.org/10.1145/280814.280925
  6. D. C. Rapaport, The art of molecular dynamics simulation, Cambridge University Press, 1995
  7. Klaus Engel, Martin Kraus and Thomas Ertl, 'High-Quality Pre-Integrated Volume Rendering Using Hardware-Accelerated Pixel Shading,' ACM Siggraph/Eurographics Workshop on Graphics Hardware 2001, pp. 9-16, 2001. https://doi.org/10.1145/383507.383515
  8. Miller, Gavin S. P. and Pearce,A., 'Globular Dynamics: A Connected Particle System for Animating Viscous Fluids,' Computers and Graphics, Vol. 13, No. 3, pp. 305-309, 1989 https://doi.org/10.1016/0097-8493(89)90078-2
  9. Terzopoulos, Platt and Fleischer, 'From Goop to Glop: Melting Deformable Models,' Graphics Interface, 1989
  10. Marc Levoy, 'Efficient Ray Tracing of Volume Data,' ACM Transactions on Graphics, Vol. 9, No. 3, pp. 245-261, July, 1990 https://doi.org/10.1145/78964.78965
  11. Yagel, R. and Shi, Z., 'Accelerating volume animation by space-leaping,' Proceedings of IEEE Visualization '93, pp.62-69, 1993 https://doi.org/10.1109/VISUAL.1993.398852
  12. Sramek, M. and Kaufman, A., 'Fast ray-tracing of rectilinear volume data using distance transforms,' IEEE Transactions on visualization and computer graphics, Vol.6, No.3, pp. 236-252, 2000 https://doi.org/10.1109/2945.879785
  13. Danskin, J. and Hanrahan, P., 'Fast algorithms for volume ray tracing,' Workshop on Volume Visualization, pp. 91-98, 1992 https://doi.org/10.1145/147130.147155
  14. S. Rottger., M. Kraus and T. Ertl, 'Hardware-accelerated volume and isosurface rendering,' In Proc. Of Visualization '00, pp. 109-116, 2000
  15. McQuarrie, D.A., Statistical Mechanics, Harper and Row, New York, pp. 21-32, 1976
  16. Maitland, G.C., Rigby, M., Smith, E. B. and Wakeham, W. A., Intermolecular Forces, Clarendon Press, Oxford, pp. 125-130, 1981