A Meta-Analysis of Recent Korean Studies on Consumer Trust in Internet Shopping Mall

인터넷 쇼핑몰 고객의 신뢰 형성에 관한 최근 국내연구의 메타 분석적 고찰

  • 민동권 (숙명여자대학교 경영학부)
  • Published : 2005.12.01

Abstract

Through a meta-analytic methodology, this research analyzes and integrates recently published studies in Korea on customer trust in Internet shopping malls. To this end, the trend in the relevant research area is surveyed, and the meta-analytic procedures are applied accordingly. As results of statistical tests, most preceding and following variables of trust are found significant from the integrative point of view. In addition, a necessity for more reliable empirical studies in the area is identified.

본 연구는 메타 분석적 방법론을 통해 최근 국내에서 소개된 인터넷 쇼핑몰에서의 고객 신뢰에 관한 연구를 종합적으로 분석한다. 이를 위해 기존 연구의 흐름을 조사하고, 메타 분석적 절차에 따른 연구 방법을 적용한다. 분석 결과, 신뢰의 원인변수와 결과변수 대부분에 대한 통계적 유의성이 통합적으로 입증되었다. 아울러 해당 분야에 대한 실증연구가 아직도 더 많이 필요한 것으로 드러났다.

Keywords