e-비즈니스 기반의 경영혁신 전략: 삼성SDI의 사례

Samsung SDI's e-Business-based Business Innovation Strategy

  • 발행 : 2005.12.01

초록

급격하게 변화하는 기업환경에 능동적으로 대체하는 기업만이 생존한다는 것은 역사적인 교훈이다. 21세기 디지털 경제시대에 있어서 e-비즈니스는 기업이 직면한 새로운 과제들중의 하나이다. 이에 따라 국내외 유수의 기업들은 정보기술 기반의 e-비즈니스 체제 구축에 많은 노력을 기울이고 있으며, 삼성SDI는 e-비즈니스를 기반으로 경영혁신 전략을 성공적으로 추진한 대표적인 사례이다. 삼성SDI가 e-비즈니스 체제 구축에 성공한 핵심적인 요인은 최고경영자의 확고한 디지털 경영의지, 경영혁신을 완성하는 도구로써 변화관리와 지식경영활동의 성공적인 수행, 그리고 임직원의 경영혁신 역량을 향상시키기 위한 다양한 교육훈련 프로그램을 들 수 있다. 삼성SDI의 경영혁신 노력은 프로세스 효율성과 고객 만족도의 향상으로 나타났고 이는 곧 탁월한 재무적 성과로 이어졌다.

Rapidly changing business environment demands proactive management strategies. Display technology market in 21st century of digital economy era is not in exception. Samsung SDI is a manufacturing company which has been producing display related products. This case study investigates how Samsung SDI has been transforming itself from traditional manufacturing firm into a strong net-enabled company. There are several critical success factors to implement e-business systems. First of all, top management has been firmly supporting digital management concept. As the enabling tools, change management and knowledge management activities have been actively executed. In addition, various educational programs were provided to enhance employees' management innovation capabilities. Samsung SDI's efforts resulted in improving process efficiency as well as customer satisfaction, and finally in outstanding financial performance.

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