Factors Affecting Intent to Use of T-Commerce in Enhanced TV Programs in Case of e-Commerce Users - The Moderating Effect of User Innovativeness

e-Commerce 경험자의 프로그램 연동형 T-Commerce 이용 의도에 영향을 미치는 요인 실증연구 - 혁신성의 조절효과를 중심으로

  • Suh Hyunju (Dept. of Digital Media, Seoul University of Venture and Information) ;
  • Moon Nam-Mee (Dept. of Digital Media, Seoul University of Venture and Information)
  • 서현주 (서울벤처정보대학원대학교 디지털미디어학과) ;
  • 문남미 (서울벤처정보대학원대학교 디지털미디어학과)
  • Published : 2005.12.01

Abstract

The current study investigates factors affecting intent to use of T-Commerce in enhanced TV programs. from the perspective of e-commerce users who have experienced terrestrial data broadcasting services. The research model hypothesizes the relationship among independent variables such as perceived usefulness, perceived ease of use, and the dependent variable, intent to use of T-Commerce. In addition, the moderating effect of user innovativeness is also analyzed. The results reveal the significant and positive relationship between perceived usefulness of e-commerce and intent to use of T-Commerce. Besides, the moderating role of user innovativeness is confined to the effect of the perceived usefulness on intent of use of T-Commerce. The findings of this study provide an implication that customer attracting strategies for potential T-Commerce users have to be differentiated based on the status in the T-Commerce development process.

본 연구는 프로그램 연동형 T-Commerce 이용 의도에 영향을 미치는 소비자 수용 요인을 파악하기 위하여 지상파 양방향 디지털 방송에 노출된 시청자들을 대상으로 이들이 e-Commerce에 대해 지각하는 유용성 및 이용 용이성이 T-Commerce 이용 의도에 미치는 영향을 실증 분석하였다. 이 과정에서 사용자가 보유한 새로운 기술에 대한 혁신성이 유용성이나 이용 용이성과 이용 의도간의 관계를 조절하는 지에 대한 분석이 병행되었다. 분석 결과 양방향 매체를 대상으로 실시된 선행 연구들과 마찬가지로 지각된 유용성은 이용 의도에 유의한 영향을 미치는 반면 지각된 이용 용이성은 유의한 영향을 미치지 못하는 것으로 나타났다. 또한, 다른 양방향 매체들을 대상으로 실시된 기존의 연구 결과와는 달리 이용자의 혁신성이 지각된 유용성이 이용 의도에 미치는 영향을 조절하는 것으로 나타났다. 이러한 연구 결과를 통하여 T-Commerce의 시행 단계에 따라 시청자 유인 전략이 달라져야 한다는 시사점을 얻을 수 있었다.

Keywords

References

  1. 전자신문, 국민 DTV 구입자금 빌려준다, 2004년 7월 23일
  2. I. Ajzen and M. Fishbein, Understanding Attitudes and Predicting Social Behavior, Englewood Cliffs: Prentice Hall, 1980
  3. F. Davis, 'Perceived Usefulness, Perceived Ease of Use, and User Acceptance of Information Technology,' MIS Quarterly, Vol. 13, No. 3, pp. 319-340, 1989 https://doi.org/10.2307/249008
  4. L. Chen, 'Consumer Acceptance of Virtual Stores: A Theoretical Model and Critical Success Factors for Virtual Stores,' Ph.D Diss., The University of Memphis, 2000
  5. D. Adams, R. Nelson and P. Todd, 'Perceived Usefulness, Use of Ease, and Usage of Information Technology,' MIS Quarterly, Vol.16, No.2, pp. 227-247, 1992 https://doi.org/10.2307/249577
  6. A. Hendrikson, K. Glorfeld and T. Cronan, 'On the Repeated Test-Retest Reliability of the End-User Computer Satisfaction Instrument,' Decision Sciences, Vol. 25, No. 4, pp. 655-667, 1993 https://doi.org/10.1111/j.1540-5915.1994.tb01864.x
  7. W. Chin and P. Todd, 'On the Use, Usefulness, and Ease of Use of Structured Equation Modeling in MIS Research: A Note of Caution,' MIS Quarterly, Vol. 19, No. 2, pp. 237-246, 1995 https://doi.org/10.2307/249690
  8. F. Davis, R. Bagozzi and P. Warshaw, 'User Acceptance of Computer Technology: A Comparison of Two Theoretical Models,' Management Science, Vol. 35, No. 8, pp. 982-1003, 1989 https://doi.org/10.1287/mnsc.35.8.982
  9. 양희동, 강소라, 'TAM에서의 태도 개념의 측정 개선과 WWW 사용의 설명력,' 경영학연구, 제31권, 제4호, pp. 929-950, 2002
  10. M. Igbaria and I. Livari, 'The Effects of Self-Efficacy on Computer Usage,' Omega, Vol. 23, No. 6, pp. 587-605, 1995 https://doi.org/10.1016/0305-0483(95)00035-6
  11. D. McFarlan, 'The Particularization of Computer-Efficacy and Its Influence on the Technology Acceptance Model,' Ph.D Diss, Drexel University, 1999
  12. 윤철호, 김상훈,'전자상점 수용모형에 관한 실증적 연구,' 경영정보학 연구, 제14권, 제1호, pp.165-183, 2004
  13. D. Gefen, E. Karahanna, and D. Straub, 'Trust and TAM in Online Shopping,' MIS Quarterly, Vol. 27, No. 1, pp. 51-90, 2003
  14. P. Parlou, 'Consumer Acceptance of Electronic Commerce: Integrating Trust and Risk with the Technology Acceptance Model,' International Journla of Electronic Commerce, Vol. 7, No. 3, pp. 101-134, 2003
  15. 김호영, 김진우 '모바일 인터넷의 사용에 영향을 미치는 중요 요인에 대 한 실증적 연구,' 경영정보학연구, 제12권, 제3호, pp. 89-113, 2002
  16. C. Ruth, 'Applying a Modified Technology Acceptance Model to Determine Factors Affecting Behavioral Intention to Adopt Electronic Shopping on the World Wide Web,' Ph.D Diss, Drexel University, 2000
  17. 이원준, 이정섭, 김태웅, 백태영, '무선 인터넷 서비스의 사용자 수용,' 경영정보학연구, 제14권, 제2호, pp. 61-85, 2004
  18. 김효근, 문남미, T-Commerce 전략과 기술, SIGMA INSIGHT, 2002
  19. 방송위원회, '디지털 케이블TV를 이용하게 된다면 가장 관심이 있는 분야는?'사이버여론조사(http://www.kbc.go.kr/common/poll.sap? number=7), 2004
  20. 윤태진, 이창현, 이호규, '새로운 미디어 테크놀로지의 도입과 '시/공간 ' 및 '공/사' 개념의 변화,' 방송연구, 겨울호, pp. 179-207, 2003
  21. 방송위원회, 2003년 TV 시청행태 연구, 2003
  22. 김은미, '다채널 시대 텔레비전 시청자의 채널 이용,' 한국방송학보, 11, pp. 41-75, 1998
  23. 전자신문, '바보상자가 조아,' TV포털 서비스시대 열린다 200자 평 중에서, 2004년 7월 28일
  24. 강상현, '지상파TV의 디지털 전환배경과 정책과제,' 방송연구, 2000
  25. 한국방송진흥원,. 지상파 디지털 방송 채널 정책 연구, 2001
  26. 김국진, 'T-Commerce와 M-Commerce의 현황과 정책방향,' 정보통 신정책, 제14권, 제1호, pp. 1-24, 2002
  27. 김영용, 김성욱, 'HDTV 초기확산에 관한 연구,' 한국방송학보, 제16 권 제3호, pp. 75-104, 2001
  28. M. Kang, 'Digital Cable: Exploring Factors Associated with Early Adoption,' Journal of Media Economics, Vol.15, No.3, pp. 193-207, 2002 https://doi.org/10.1207/S15327736ME1503_4
  29. 박광순, '디지털 위성방송 초기수용자 연구,' 한국언론학보, 제48권, 제1호, pp. 84-111, 2004
  30. P. Hanley and R. Viney, 'Pressing the Red Button: consumers and digital television,' Cultural Trends, Vol.43 and 44, pp. 37-58, 2001
  31. ETRI, T-Commerce를 위한 네트워크 발전 전망, IT Group, 2003
  32. 방송위원회, 신규 방송 서비스 도입이 방송산업에 미치는 영향, 2003
  33. R. Agarwal and J. Prasad, 'A Conceptual and Operational Definition of Personal Innovativeness in the Domain of Information Technology,' Information Systems Research, Vol.9, No.2, pp. 204-215, 1998 https://doi.org/10.1287/isre.9.2.204
  34. V. Venkatash and F. Davis, 'A Theoretical Extension of the Technology Acceptance Model: Four Longitudinal Field Studies,' Management Science, Vol. 46, No. 2, pp. 186-204, 2000 https://doi.org/10.1287/mnsc.46.2.186.11926
  35. D. Gefen, 'E-Commerce: The Role of Familiarity and Trust,' Omega, Vol. 28, No. 6, pp. 725-737, 2000 https://doi.org/10.1016/S0305-0483(00)00021-9
  36. D. Gefen, 'Reflections on the Dimensions of Trust and Trustworthiness among Online Customers,' ACM SIVMIS Database, Vol. 33, No, 3, pp. 38-53, 2002