Research on the Antecedent and Consequences of Salesperson Job Satisfaction - Focused on Leadership and Organizational Citizenship -

영업사원 직무만족도의 선행변수와 결과변수 사이의 인과관계에 관한 연구 - 리더의 지원 능력과 조직시민행동을 중심으로 -

  • Published : 2005.10.31

Abstract

This research proposed leader's supervisory behavior as antecedent variables of salesperson's job satisfaction which had been not tested at Brown and Peterson's (1993) empirical study and used organization citizenship as consequences of job satisfaction which was widely tested at the organization related literatures. According to research outcomes, leader behavior influence job satisfaction and organizational citizenship was turned out. to be outcome of salesperson's job satisfaction. But, on the contrary to our expectation, organizational citizenship has nothing to do with salesperson's intention to stay organization. Thus, it could be said that salesperson's intention to stay and organizational citizenship were mutually exclusive outcomes variables of job satisfaction and there is no causal relationship between these two constructs. Also, as it was to be in Brown and Peterson's (1993) empirical study, it was confirmed that leader's supervisory behavior influences commitment and citizenship behavior indirectly through salesperson's job satisfaction. We proposed that sales managers concern about salesperson's job satisfaction and commitment to prevent salespersons from turnover. Especially, commitment to organization is turned out to be very important factor in salesperson management in considering that it influences salesperson's intention to stay and accommodates salesperson's prosocial behavior.

본 연구는 Brown과 Peterson(1993)의 메타 분석에서 자료의 부족으로 실증하지 못했던 리더의 지원 역량을 직무 만족도의 선행 변수로 제안하였고 기존 조직 문헌에서 활발히 연구되었던 조직시민 행동을 직무 만족도와 관련된 인과 관계 모형에서 새로운 결과 변수로 제안하였다. 연구 모델에 대한 분석 결과 6개의 가설중 조직시민행동과 정착의향 관계에 관한 가설을 제외하고 모두 지지되었다. 이러한 실증 결과를 통해서 조직 문헌에서 많이 연구되었던 조직시민행동은 영업사원 직무 만족도의 결과 변수이지만 영업 사원의 정착 의향과는 직접적인 관련성이 없음이 밝혀졌다. 또한 Brown 과 Peterson(1993)의 실증 연구에서 직무 만족도의 선행 요인이었던 역할 모호성처럼 리더의 지원역량 변수도 조직 몰입이나 조직시민행동에 직접적인 영향을 주기 보다 직무 만족도를 통해 간접적인 영향을 주는 것으로 확인되었다. 연구 결과 회사가 영업 사원들의 정착율을 높이기 위해 신경을 써야 하는 관리 변수는 직무 만족도와 조직에 대한 몰입인 것으로 나타났다. 특히 조직에 대한 몰입은 회사에 대한 정착 의향 뿐아니라 주변 사람들에게 바람직한 시민행동을 발휘하게 하므로 단기적 정착 지표 뿐아니라 장기적인 조직 활성화를 이끌어낼 수 있다는 점에서 회사가 더욱 관심있게 관리해야 할 선행 지표라고 판단된다.

Keywords