반성적 사고 중심의 모자 상호작용 증진 프로그램 효과 연구 : 발달지체유아 모자를 중심으로

The Effects of an Intervention Program for Mother-child Interaction Behaviors Based on Reflective Thinking for Developmentally Delayed Young Children and their Mothers

  • 노진형 (부산대학교 유아교육과) ;
  • 정계숙 (부산대학교 유아교육과)
  • 투고 : 2005.06.30
  • 심사 : 2005.08.29
  • 발행 : 2005.10.31

초록

The study examined the effects of an intervention program based on reflective thinking on mother-child interaction behaviors. Three mothers with problematic mother-child interactions and their 4-year-old socially delayed boys participated in the program that consisted of four main activities like journal and video feedback, lectures on interactive strategies, mother-child interactive play and program evaluations and ran for twenty 120 minutes weekly sessions. The level of reflective thought was determined by analyzing interview transcripts, journal entries. The videotaped mother-child interaction behaviors were rated by the Maternal Behavior Rating Scale and Child Behavior Rating Scale. It was concluded that the program enhanced mother's reflection on mother-child interactions and changed interaction behaviors of 3 mother-child pairs positively.

키워드

참고문헌

  1. 유치원 예비교사의 반성적 사고 적용경험이 교사의 반성적 사고 능력과 유아의 문제해결능력증진에 미치는 효과 고문숙
  2. 유아교사의 반성적 사고 및 반성적 사고 수준과 교수능력 권정숙
  3. 부모-아동 반응성 상호작용 증진 프로그램 개발 및 적용효과 - 발달장애 아동을 대상으로 김정미
  4. 가정중심이 대화식 중재를 통한 한국어머니와 발달지체 유아간의 의사소통 촉진하기 김진희
  5. 대한가정학회지 v.35 no.6 사회적 지지 및 부모역할 만족도와 어머니의 양육행동 도현심;김지선
  6. 자폐 영.유아와 부모의 사회적 상호작용 발달을 위한 가족훈련 치료 프로그램의 개발연구 박랑규
  7. 유아교육연구 v.16 no.1 반성적 사고와 유아 교사 교육 박은혜
  8. 과학교수활동 포트폴리오 적용이 예비 유아교사의 과학교수능력에 미치는 영향 송연숙
  9. 어머니의 양육스트레스, 사회적 지원과 부모효능감이 양육행동에 미치는 영향 신숙재
  10. 분리불안장애아의 부모-자녀 관계 변화에 미치는 부모놀이치료의 효과 오은아
  11. 유아교육연구 v.20 no.1 포트폴리오 평가 활용을 통한 예비교사의 유아과학교수방법에 대한 반성적 사고 증진과 전문성함양에 관한 연구 유승연
  12. 어머니의 발달지체 유아와의 상호작용 중재 효과연구 윤갑정
  13. 한국영유아보육학 v.제18집 보육교사 재교육 프로그램 개발을 위한 현직 교사의 학습과정 연구 윤선영
  14. 애착장애 아동의 특성과 부모-아동 관계 개선 프로그램 개발 및 적용에 관한 연구 이경숙
  15. 상호작용 중심의 조기중재가 다운증후군 영아-어머니의 상호작용에 미치는 영향 이소영
  16. 대한가정학회지 v.35 no.3 어머니의 사회적 관계망, 자녀양육에 대한 난이도지각과 아동의 발달 이은해
  17. 수업반성이 유치원 교사의 교수행동과 반성 수준에 미치는 영향 이진향
  18. 전반적 발달장애 아동을 위한 모-아 애착 증진 프로그램의 효과 임숙빈
  19. 아동중심놀이치료 기법을 이용한 부모 자녀관계 증진훈련 프로그램의 효과 장미경
  20. 아동학회지 v.25 no.5 발달지체유아 어머니의 모-자 상호작용 행동 증진 프로그램 효과 연구 정계숙;노진형
  21. 영유아보육연구 v.7 놀이중심 사회적 능력 향상 프로그램의 효과연구 : 발달지체 유아를 대상으로 정계숙;노진형;박명화
  22. 수업반성을 통한 초등교사의 체육교수 활동 변화 조순묵
  23. 수업에 대한 교사의 반성적 사고가 수업행동에 미치는 효과 최진섭
  24. Child Abuse and Neglect v.10 Maternal social support as a predictor of mother-child stress and stimulation Adamakor, H.;Ryan, K.;Ulman, D.G.;Pascoe, J.;Kiaz;Chessare, J.
  25. Innovation in parent education : self-reflection and dialogue as avenue of learning Anderson, L.K.;Thomas, R.G.
  26. Child Development v.59 Matenal depression and motherese : Temporal and international features Bettes, B.A.
  27. American Psychologist v.32 Toward an experimental ecology of human development Bronfenbrenner, U.
  28. Teacher reflection : A comparison of novice and experienced teacher Campbell, M.
  29. Journal of Genetic Psychology v.142 At risk for depression: A study of young mothers Colletta, N.D.
  30. Paper presented at the biennial meeting of the Society for Research in Child Development Parenting daily hassles : Relationship among minor stress, family functioning, and child development Crnic, K.A.;Greenberg, M.T.
  31. Reflective teaching: The preparation of students of teaching Cruickshank, D.
  32. How we think. : A Restatement of the relation of reflective thinking to the Education process Dewey
  33. American Journal of Mental Deficiency v.90 Mediating influences of social : Personal, Family and Child outcomes Dunst, J.;Trivette, C.M.
  34. Mid- Western Educational Researcher v.11 no.2 An exploratory study the level of reflection attained by preservice teachers Galvez-Martin, M.;Bowman, C.;Morrison, M.
  35. Child Development v.59 Parents' ideas, actions and feeling : Models and methods from developmental and social psychology Goodnow, J.J.
  36. Zero to Three v.15 no.1 Dynamic Play Therapy: An integrated expressive arts approach to the family treatment of infants and toddlers Harvey, S.
  37. Review of Educational Research v.67 Why do parents become involved in their children's education? Hoover-Dempsey, K.;Sandler, H.
  38. Adult Learning in the Social Context Javis, P.
  39. Child Development v.62 Social network and mother's interaction with their children Jenning, D.;Connors, R.E.
  40. Topics in Early Childhood Special Education v.16 The efforts of teaching parents to use responsive interaction strategies Kaiser, A.P.;Hemmeter, M.L.;Ostrosky, M.M.;Fischer, R.;Yoder, P.;Keefer, M.
  41. Experiential learning: Experience as the source of learning and development Kolb, D.A.
  42. Journal of Staff Development v.13 no.1 Reflective decision making : the cornerstone of school reform Langer, G.M.;Colton, A.B.
  43. Becoming partners with children : From play to conversation MacDonald, J.D.
  44. American Journal of Mental Retardation v.92 Maternal communication style with mentally retarded children Mahoney, G.
  45. Family/Child Curriculum: A relationship focused approach to parent education/early intervention Mahoney, G.
  46. Topics in Early Childhood Special Education v.23 no.2 Relationship-focused intervention with autism spectrum disorder for social-emotional enhance Mahoney, G.
  47. Journal of Early Intervention v.14 Modifying parent-child interaction : Enhancing the development of handicapped children Mahoney, G.;Powell, A.
  48. The relationship between parental beliefs and children cognitive level;Parental belief systems McGillicuddy-De Lisi, A.;Siegel, I.E.(ed.)
  49. Child Development v.59 Parental beliefs about children's cognitive development Miiller, S.
  50. Clearing House v.70 no.3 The content and nature of reflective teaching : A case of an expert middle school science teacher Moallem, M.
  51. 아동을 위한 움직임 놀이 Peter, E.;Klaus, H.;조혜경(譯)
  52. Journal of Teacher Education v.47 no.4 Following the developmental process of reflection in novice teachers : three years of investigation Pultorak, E.G.
  53. The social context of development;Contemporary topics in developmental psychology Sameroff, A.J.;Eisenberg, N.(ed.)
  54. Transactional regulation : The developmental ecology of early intervention;Handbook of early intervention Sameroff, A.J.;Friese, B.H.;Meisels, S.J.(ed.);Shonkoff, J.P.(ed.)
  55. Journal of Staff Development v.15 no.1 Promoting teacher reflection through guided book review Schmale, R.L.
  56. The reflective practitioner: How professionals think in action Schon, D.
  57. A conceptual analysis of beliefs;Parental belief system Siegel, I.E.;Siegel, I.E.(ed.)
  58. College Student Journal v.26 no.4 Two steps forward and one step back: Dancing toward reflection with undergraduate students Surbeck, E.;Han, E.;Moyer, J.
  59. Curriculum Inquiry v.6 Linking ways of knowing with ways of being practical van Manen, M.
  60. 나와 아이들을 즐겁게 하는 놀이 Wolfgang, B.;Rudolf, L.C.;Hans, J.B.;조혜경(譯);황혜련(譯)