A Study on Student Teacher's Recognition of Professionalism Relative to Self-Concept and Conflict

유아교육실습생이 지각한 자아개념 및 갈등이 전문성 인식에 미치는 영향

  • 최미숙 (전남대학교 사범대학 유아교육과) ;
  • 황윤세 (삼척대학교 인문사회대학 영유아보육학과)
  • Received : 2005.06.30
  • Accepted : 2005.08.28
  • Published : 2005.10.31

Abstract

This study investigates student teacher's recognition of professionalism as they relate to self-concept and conflict. Subjects were 190 student teachers in Seoul and Gyeonggi Province. Subjects responded to self-report questionnaires. Data were analyzed by regression analysis using the SPSS computer program. The Major result of this study are as follows : First, there were significant positive relationships between self-concept and recognition of professionalism in four sub areas. Second, there were also significant negative relationships between conflict and recognition of professionalism in four sub areas. Consequently, self-concept and conflict were statistically significant factors in predicting student teacher's recognition of professionalism.

Keywords

References

  1. 유치원 교사의 이직 원인에 관한 연구 강정옥
  2. 유치원 교사의 전문성 인식과 직무만족도에 관한 연구 김대영
  3. 유치원 교사의 교육신념과 교수행위에 관한 연구 김수영
  4. 유아교육연구 v.21 no.2 예비 유아교사의 성격유형과 자아개념 및 창의성과의 관계 김애경
  5. 원장, 교사, 학부모의 보육 현장 갈등 요인 비교 김애자
  6. 예비유아교사의 자아개념, 학습스타일과 자기 효능감과의 관계 김언아
  7. 유아교육연구 v.21 no.3 협력적 교사교육을 통한 미시수준의 유아교육과정 변형에 관한 연구 김은희
  8. 어린이집 보육교사의 교직전문성 인식과 역할 수행과의 관계 김지연
  9. 경력 유치원 교사를 통해 본 교사 발달 제요인 및 유형 노길영
  10. 유치원 원장의 지도성 유형에 따른 교사의 갈등에 관한 연구 박성훈
  11. 유아교육연구 v.16 no.1 반성적 사고와 유아교사교육 박은혜
  12. 유아교육연구 v.19 no.1 유아교사 교육에서 수업사례 활용에 대한 고찰 박은혜
  13. 유아교사론 박은혜
  14. 자아개념 검사 송인섭
  15. 교육심리연구 v.11 no.1 자아개념 발달 경향 분석 송인섭
  16. 덕성여대 논문집 v.25 4년제 유아교사양성 대학의 정규 교육실습이 예비교사의 현장 지식과 태도에 미치는 영향에 관한 연구 신은수
  17. 한국교원교육연구 v.20 no.2 유아교육실습(예비교사들의 경험 이야기) 염지숙
  18. 유아교육학논집 v.7 no.1 교육실습이 예비유아교사의 교육신념과 역할 인식의 변화에 미치는 영향 오선영
  19. 유치원교사와 보육교사의 전문성과 역할수행 인식간의 관계 이경
  20. 유치원 교사가 되어가는 과정에 관한 이야기 이명순
  21. 강남대학교 인문과학논집 v.2 교육실습현황에 관한 연구 이순례
  22. 유아교사 발달 단계에 기초한 유치원교사의 관심사 분석 이승연
  23. 아동학회지 v.20 no.2 유치원 실습지도교사와 교육 실습생의 의사소통 과정 및 내용 분석 이애리;박은혜
  24. 왜 유아교육은 전문화가 되어야 하나?;교사의 전문성과 역할 이은화
  25. 유아교육 교사의 역할 갈등에 관한 연구 이춘화
  26. 유아교육 예비교사가 교육실습과정에서 느끼는 갈등 연구 이현중
  27. 아동교육 v.11 no.1 유치원 현정실무교육이 예비교사들의 교사효능감과 자기개념에 미치는 효과 이혜주
  28. 덕성여대 교육연구 v.5 유아교사 양성을 위한 교육실습 개선 방안 임승렬
  29. 열린유아교육연구 v.9 no.4 예비유아교사들의 자아개념과 교사역할에 대한 인식과의 관계 장영숙
  30. 유아교육과 졸업반 학생들의 교직관과 교육실습에 따른 교직관의 변화 장금순
  31. 유아교육 예비교사와 현직교사의 관심사에 관한 연구 장선화
  32. 상지대학교 병설전문대학논문집 v.18 2년제 유아교사 양성대학의 교육실습에 관한 연구 정현숙
  33. 유치원 교육 실습 지도를 위한 임상장학모형 개발 조부경
  34. 교육학연구 v.16 no.2 4년제 유아교사 양성대학의 교육실습에 대한 인식 및 요구조사연구 조부경;배소연;윤기영
  35. 유아교육연구 v.21 no.2 유아교육 실습지도교사 교육 프로그램 모형 개발 조운주;박은혜
  36. 교생들이 인식한 유치원 교육실습 지도교사의 역할 수행 조인경
  37. 교육실습을 통한 교사사회화 과정에 관한 연구 천은숙
  38. 한국영유아보육학 v.40 보육교사의 교수효능감 및 전문성 인식에 따른 교사-부모 의사소통 태도 최미숙
  39. 유아교육연구 v.25 no.1 유아교사의 교수 효능감과 전문성 인식에 따른 교사행동 분석 최미숙
  40. 중앙유아교육학회연차 학술대회 전문인으로서의 영유아 교원의 역할과 책무;한국영유아교원의 전문성 함양을 위한 방향 모색 허형
  41. 교생실습이 교생의 교육신념에 미치는 영향 한지혜
  42. 한국영유아보육학 v.제38집 교육 실습경험 및 실습기관의 조직풍토가 예비 유아교사의 자아개념, 역할수행 및 교수효능감에 미치는 영향 황윤세;장영숙;최미숙
  43. 유치원교사들이 지각하는 갈등내용에 관한 분석연구 홍승태
  44. Undergraduate students' perceptions of field experiences : Toward a framework for study;Advances in Teacher Education, Vol. 2 Applegate, J.H.;Raths, J.D.(ed.);Katz, L.G.(ed.)
  45. Journal of Education v.36 no.2 The relationship of field placement characteristics and students' potential field performance ratings Becher, R.M.;Ade, W.
  46. Journal of Teacher Education v.36 no.6 Laboratory setting the study of teacher education Berliner, D.C.
  47. Journal of Teacher Education v.35 no.5 Field experience, ideology, and the development of critical reflectivity Beyer, L.
  48. American Journal of Education v.92 Education: The overcoming of experience Buchman, M.;Schwille, J.
  49. Journal of Education Needed in teacher education : A developmental model for evaluation of teachers, preservice to inservice Davis, M.;Zaret, E.
  50. Student teaching and school experiences;Handbook of research on teacher education Guyton, E.;McIntyre, D.J.;Houston, W.R.(ed.);Haberman, M.(ed.);Sikula, J.(ed.)
  51. Reflective Teaching: the study of your constructivist practices Herderson, J.
  52. Journal of Teacher Education v.39 no.5 Training research and preservice teacher education Joyce, B.R.
  53. Where is early childhood education as a profession?;Professionalism and the early childhood practitioner Katz, L.G.;Spodek, B.(ed.);Saracho, O.N.(ed.);Peter, D.L.(ed.)
  54. Through preservice teachers' eyes : Exploring field experience through narrative and inquiry Knowles, J.G.;Cole, A.L.
  55. Journal of Teacher Education v.43 no.1 The cooperating teacher: An ambivalent participant in student teaching Koerner, M.E.
  56. Comtemporary Education v.51 no.4 Research of the student teaching trials McIntyre, D.J.;Morris, W.R.
  57. Applied & Preventive Psychology v.1 Cognates of personal control: Locus of control, self efficacy, and explanatory style Patterson, C.;Stunkard, J.
  58. Journal of Education for Teaching v.12 no.1 A developmental study of the 'Teaching Self' in student teaching Ricord, O.
  59. Behavior in Organization Reitz, H.I.
  60. Theory and Research in Social Education v.15 no.4 Teacher perspective development: A study of preservice social studies teachers Ross, E.W.
  61. Journal of Teacher Education v.37 The supervision of student teacher Shapiro, P.P.;Sheeban, A.T.
  62. Journal of Education for Teaching v.18 no.3 Sources of influence in preservice teacher socialization Su, J.Z.
  63. The development of perspectives toward teaching in practicum;Becoming a teacher Tardif, C.;Holborn, P.(ed.);Wideen, M.(ed.);Andrews, I.(ed.)
  64. International Journal of Educational Research v.2 Preparing reflective teachers: An overview of instructional strategies which have been employed in preservice teacher education Zeichner, K.