The Beginning of New Change: Maeil's Outsourcing

새로운 변화의 시작, 아웃소싱-매일유업 사례

  • 문용은 (신라대학교 e-비즈니스학과) ;
  • 한상철 (서강대학교 경영학과) ;
  • 홍유진 (서강대학교 경영학과)
  • Published : 2005.12.31

Abstract

The most distinctive characteristic in Maeil's outsourcing strategy was the rapid decision process done by CEO. At first, Maeil made a contract with a outsourcing vendor based on 50% investment for 5 years. However, 3 years later Maeil changed their outsourcing strategy from 10% share to 100% outsourcing. This is for the efficiency improvement and cost reduction. Also, Maeil organized separate TFT which could control IS quality. This TFT reviewed the feasibility of requirement analysis and IS planning process. Through this cooperation between TFT and the outsourcing vendor, Maeil could get the stable IT development and operation. During last 5 years, Maeil achieved great performance in the area of IT development and operation from the outsourcing. The present issue related to outsourcing strategy is whether Maeil will continue the current contract or change the vendor due to the anxiety of becoming a captive customer.

매일유업의 아웃소싱 특징은 IT 아웃소싱 공급자 선정 및 인력 이동, 운영 등에 대한 프로세스가 신속히 진행되었다는 것이다. 왜냐하면 전산실 중심의 검토가 아니라, 최고경영자의 결정에 따라 검토가 이루어졌기 때문이다. 5년간의 아웃소싱 계약 이후 아웃소싱 공급자와 50:50의 합작사를 설립, 아웃소싱을 운영하였으나, 3년만에 비용 및 운영효율성 향상을 위해 보유 지분을 매각하여 100% 전면 아웃소싱 체계로 전환하는 변화를 갖게 되었다. 매일유업은 정보시스템의 품질을 유지하기 위해 자체적으로 IT 기획인력 중심의 별도 팀을 구성하여, IS 기획 및 개발요구사항에 대한 타당성을 검토하는 프로세스를 수행하게 하였다. 또한, ERP시스템 구축 시 현업부서와 아웃소싱 공급자가 역할 분담을 통해 공동 개발함으로써 IT 운영 안정성을 확보할 수 있었다. 지난 5년간의 IT 아웃소싱 결과, 시스템 구축 및 운영 측면에서는 비약적인 성과를 거둘 수 있었다. 그러나, Captive Customer로 전락될 수 있는 서비스 수혜자로써의 관계 및 시스템 구매와 구축 등의 제한적 경쟁 등으로 오히려 비용이 증가할 수 있는 가능성과 제한된 고객사를 보유하여 규모의 경제를 달성하지 못하는 아웃소싱 공급자로 인한 제한적 인력이동 등의 단점이 나타나고 있어 매일유업은 IT 아웃소싱 계약이 만료되는 올해, 재계약 또는 공급자의 전면 교체 등 모든 가능성에 대한 고민을 하고 있다.

Keywords

References

  1. 김준석, 정승민, 'EPR 시스템 도입시 커스터마이징 정도가 사용자 만족도와 조직의 경쟁 우위에 미치는 영향', Information Systems Review, 제4권, 제2호, 2002
  2. 남기찬, 이재남, 정보시스템 아웃소싱: 방법론과 사례, 도서출판 아진, 1999
  3. 남기찬, 정원준, '아웃소싱: 풀무원과 링크웨어의 정보시스템 아웃소싱', Information System Review, 제2권, 제1호, 2000
  4. 남기찬 외, 핵심기능만 빼고 전부 아웃소싱하라, 삼성경제연구소, Oct. 1999
  5. 서한준, 윤성철, 김민석, 'IT투자와 성과간의 상관관계에 대한 분석', Entrue's research and articles, 제2권, 제2호
  6. 선우종성 외 7인, '정보시스템 운영을 위한 비용산출방안에 관한 연구', 한국전산원, Dec. 1999
  7. 안준모, 서동인, '정보시스템 아웃소싱 고객만족도 구성차원에 관한 연구', 한국경영정보학회추계학술대회, 2004
  8. 안준모, 최정호, 이영택, 'IT아웃소싱관리', 대청, 1999
  9. 이상곤, 'IS 아웃소싱 프로젝트 관리를 위한 통제의 실증적 유형에 관한 탐색적 연구', 경영정보학연구, 제15권, 제1호, 2005
  10. 삼성경제연구소, '아웃소싱 확산과 전략적 대응: 국내 기업 사례를 중심으로', CEO Information, No. 448, 2004
  11. 한국 소트웨어산업협회, 2000 소프트웨어 사업대가기준 해설, Feb. 2000
  12. 한국전산원, 소기업 정보화 사례 I, 2002. 8
  13. 한국전산원, 소기업 정보화 사례 II, Dec. 2002
  14. 한국전산원, 정보시스템 원가산정과 관련된 요소 및 효과에 관한 연구, Dec. 2000
  15. Berg, T., L. Cohen, and R. Terdiman, 'Negotiating Outsourcing Deals', Gartner Gourp Report, July 1997
  16. Brynjolfsson, E., 'The Productivity Paradox of Information Technology', Communications of the ACM, Vol. 36, No. 12, 1993
  17. Jens Dibbern and Tim Goles, Rudy Hirschheim, Bandula Jayatilaka, 'Information Systems Outsourcing: A Survey and Analysis of the Literature', The Database for Advances in Information Systems, Vol. 35, No. 4, 2004
  18. Kichan, N., S. Rajagopalan, H. Raghav Rao, A. Chaudhury, 'A Two-Level Investigation of Information Systems Outsourcing', Communication of the ACM, Vol. 39, No. 7, 1996
  19. Lacity, M. C and R. Hirschheim, 'The Information System Outsourcing Bandwagon', Sloan Management Review, 1993
  20. Ricahrd, L. N., 'Managing the Four Stages of EDP Growth', Harvard Business Review, 1974
  21. Ricahrd, L. N., 'Managing the Crises in Data Processing Publication Date', Harvard Business Review, 1979
  22. Roach, S. S., 'Services under Siege the Restructuring Imperative', Havard Business Review, September-October, 1991
  23. Soh, C., S. S. Kien, and T.-Y. Joanne, 'Cutural Fits and Misfits: Is ERP a Univeral Solution?', Communications of the ACM, 2000
  24. Vidger, M. R., A. W. Kark, 'Software Cost Estimation and Control, Institute for Information Technology', National Research Council Canada, 1994