Analysis on Cosmetics Behavior and Cosmetics Preference of Women Aged in their 20's

20대 여성의 화장 행동과 화장품 선호도 분석

  • Kim Chil Soon (Dept. of Textile & Clothing Design, Kyung Hee University) ;
  • Moon Jung-Hye (Graduate School of Art Fusion Design, Kyung Hee University)
  • 김칠순 (경희대학교 의류디자인) ;
  • 문정혜 (경희대학교 아트퓨전디자인 대학원)
  • Published : 2005.11.01

Abstract

The purpose of this study was to observe the makeup behavior and cosmetics preference based on the segmented age group and fashion appearance interested group. The target consumers were women aged in their 20's. We distributed 443 questionnaires and conducted statistical analysis using SPSS program for the 400 reliable questionnaires. Statistical analyses included frequency, Chi-square test, t-test, ANOVA and cluster analysis(K-means). The results of this study were as follows: 1. There was a significant association between specific cosmetic items currently used and segmented age group. The age 24-29 had more basic makeup than color makeup, compared to the age 20-23 group. There was a statistical difference between the highly interested group and the lowly interested group in fashion and beauty. The group of highly interested in fashion and beauty considered trendy colors, while the group of lowly interested in fashion and beauty used their favorite color as an important factor in purchasing makeup products. 2. There was a significant difference in the preference of lip colors and textures, eye shadows textures, types of eye liner and types of foundation according to segmented age groups. 3. Those who sought 'sexy' images preferred red/wine/purple lipstick colors, and green/blue/violet eye shadow colors. They significantly preferred jell/liquid type eye liner and liquid type foundation. Those who sought 'pure' images preferred orange colors and glossy textures of lipsticks. Those who sought 'elegant' and 'intellectual' images preferred pearl type eye shadow.

Keywords

References

  1. 김경희, 김미숙(2002). 여대생의 화장품 구매행동에 관한 연구. 생활과학논집, 6(1), 61-71
  2. 김복희, 남철현(1995). 여성의 피부 미용관리와 화장실태에 관한 조사연구. 대한보건협회학술지, 21(2), 149-174
  3. 김용숙(2004). 화장추구혜택과 화장품 사용에 관한 연구. 복식, 54(2), 95-104
  4. 김정희(2003). 여대생의 얼굴형태에 대한 인식도와 만족도에 따른 메이크업 실태조사. 한국미용학회지, 9(3), 143-153
  5. 김칠순, 문정혜(2004). 직장여성과 여대생의 화장품 선호도 및 구매행동에 관한 연구. 한국의상디자인학회지, 6(2), 135-144
  6. 김희선(2002). 색조제품의 유행색 데이터 관리를 위한 색채분석. 한국의류산업학회지, 4(2), 107-110
  7. 박정혜, 이선재(2002). 추구의복이미지와 의복태도에 따른 색조화장품 선호도 연구. 복식, 52(7), 87-102
  8. 배정숙, 류현혜(2004). 성인여성의 메이크업 라이프스 타일에 따른 메이크업 표현과 사용 정도에 관한 연구. 한국의류학회지, 28(2), 332-343
  9. 백경진, 김미영(2004). 여대생의 얼굴형태에 대한 인식도와 만족도에 따른 메이크업 실태조사. 한국미용학회지, 9(3), 143-153
  10. 원명심, 이명숙(1998). 한국 여대생의 의복 및 화장품 색채 선호에 관한 연구. 한국색채학회논문, 10, 47-67
  11. 이명희(2000). 자기 모니터링, 인구통계학적 변인과 화장품 구매행동 및 사용에 관한 연구. 복식문화연구, 8(2), 771-784
  12. 이명희(2004). 여성의 자아개념이 화장품 추구혜택에 미치는 영향연구. 복식문화연구, 12(4), 614-627
  13. 이연희, 양취경(2002). 인구통계적 변인에 따른 부분 색채화장 이미지 지각과 선호도에 관한 연구. 한국의류학회지, 26(3/4), 515-526
  14. 이화순(1997). 노인의 화장에 대한 태도 조사연구. 한국미용학회지, 3(1), 165-183
  15. 이회순, 황춘섭(2002). 화장의 사회심리적 기대효과에 따른 화장이미지와 자의식에 관한 연구. 복식, 52(8), 137-149
  16. 채정숙(2001). 여대생 라이프스타일 유형에 따른 화장품 구매 및 사용행동분석. 대한가정학회지, 39(11), 107-127
  17. 한명숙(2002). 퍼스널 컬러에 대한 컬러 선택요인 및 만족도 연구 -헤어.메이크업 컬러를 중심으로-. 한국의류산업학회지, 4(4), 369-375
  18. 홍성순, 오은정(2001). 라이프스타일에 따른 색조화장 표현도와 색조화장품 구매행동에 관한 연구. 대한가정학회지, 39(7), 85-100
  19. Bloch, P. H., & Richins, M. L. (1992). You look 'Marvelous': The pursuit of beauty and the maketing concept. Psychology and Marketing, 9, 3-16 https://doi.org/10.1002/mar.4220090103
  20. Cash, T. F., Rissi, J., & Champman, R. (1985). Not Just Another Pretty face: Sex Roles, Locus of Control, and Cosmetic Use. Personality and Social Psychology Bulletin, 11, 246-257 https://doi.org/10.1177/0146167285113002
  21. Draelos, Z. D. (2000). Dermatologic Aspects of Cosmetics; Colored Facial Cosmetics. Dermatologic Clinics, 18(4), 621-631 https://doi.org/10.1016/S0733-8635(05)70213-8
  22. Fabricant, S. M., & Gould, S. J. (1993). Women's Makeup Careers: An Interpretive Study of Color Cosmetic Use and 'Face Value'. Psychology & Marketing, 10(6), 531-548 https://doi.org/10.1002/mar.4220100606
  23. Graham. J. A., & Jouhar, A. J. (1981). The Effect of Cosmetics on Person Perception. International Journal of Cosmetic Science, 3, 199-210 https://doi.org/10.1111/j.1467-2494.1981.tb00283.x
  24. Ikuo Daibo (2002). 화장행동의 사회심리학. 한국의류산업학회지, 4(3), 5-10
  25. Murasawa, H. (2002). 치장과 변장을 위한 화장. 한국의류산업학회지, 4(1), 5-10
  26. Rubinstein, R. P. (1985). Color, circumcision, tattoos, and scars. In M. R. Solomon(Ed.), The Psychology of fashion (pp.243-254). Lexington, MA: Lexington Books