초록
웹서비스의 경쟁이 심화됨에 따라 고객 개개인의 특성을 반영한 맞춤형 서비스의 지원 필요성이 증가되었으며, 이러한 개인화 서비스를 지원하는 고객화 시스템에 대한 연구가 활발히 이루어지고 있다. 대부분 고객화 지원 시스템은 각종 수집 가능한 고객의 개별적인 특성을 위주로 하는 정량적으로 표현되는 자료의 분석을 통해 이루어지고 있다. 하지만 감성 정보의 경우 정서적인 데이터 특성으로 인해 이를 웹 시스템에 활용하기에는 어려움이 있다. 따라서 웹 환경이라는 기술적인 상황에서도 활용 가능한 감성정보의 활용에 관한 연구가 필요하다. 본 연구는 고객의 감성지수를 이용한 적응적 고객화 서비스를 지원하는 웹 시스템을 설계하고 실험을 통해 분석하였다.
Necessity of the service-on-demand that reflect a personal characteristic of a customer was increased by an aggravation of web service competition. So a study on a customization is being performed actively. The common customization system supporting of the personalization is performed through the computational data like individual characteristic or preference. Various studies on the service that used emotional information were performed. But we can't use this emotional information in the web system because of characteristics of emotional information system In this study, we design the adaptive customization system that used emotional information of the customer and analyse the system by experiments.