ECU 및 TCU 신호를 이용한 자동차의 공회전 자동정지 제어 시스템 개발

Development of Automatic Idle Stop Control System with Signals of ECU and TCU

  • 김성수 (신라대학교 자동차기계공학과)
  • 발행 : 2005.11.01

초록

본 연구에서는 자동차가 정지하면 지정된 수초이내에 자동차의 공회전 상태를 자동적으로 정지시키고, 운전자가 출발하고자 할 때는 약속된 전기신호로 엔진의 시동을 거는 차량용 공회전 자동정지 제어시스템을 개발하였다. 이 장치는 다수의 선별된 엔진제어유닛과 변속기제어유닛의 전기신호를 입력신호로 하는 마이크로프로세서와 기타 주변 전자회로로 구성되어 있으며 자동차의 운전상태를 인식할 뿐 아니라 냉각수 온도에 따라 그 작동을 조정하고 재시동시 연료분사스킵 기법을 적용하여 자동차의 연료절약 및 유해배출가스를 저감하는 효과를 가지고 있다. 국내의 자동차 연비 및 유해배출가스측정 공인기관에서 ECE15+EUDC모드에서 본 제어시스템 장착차량의 주행시험을 실시하여 그 효과를 확인하였고 실차 적용가능성을 확보하였다.

In this study, an automatic idle stop control system was developed, which automatically stops the idle state engine as it detects the stop state of the car for several seconds and restarts the stopped engine with the driver's electrical signal. It is composed of microprocessor and the related electronic circuits and communicates with ECU and TCU. With accurate and confirmed operating performance, the control system was equipped in the test car which was proceeded the ECE15+EUDC mode test. It is confirmed that the control system, ASG has much favourable effects on reducing the fuel consumption and harmful exhaust emissions.

키워드

참고문헌

  1. Y. Luan, and N. A. Henein, 'Contribution of Cold and Hot Start Transients in Engine-Out Emissions', SAE Paper 982645, 1998
  2. K. D. Isherwood, J. R. Linna and P. J. Loftus, 'Using On-board Fuel Reforming by Partial Oxidation to Improve SI Engine Cold-Start Performance and Emissions', SAE Paper 980939, 1998
  3. M. C. Drak, R. M. Sinkevitch, A. A. Quader, K. L. Olson and T. J. Chapaton, 'Effect of Fuel/Air Ratio Variations on Catalyst Performance and Hydrocarbon Emissions during Cold-Start and Warm-UP', SAE Paper 962075, 1996
  4. C. E. Roberts and R. H. Stanglmaier, 'Investigation of Intake Timing Effects on the Cold Start Behavior of a Spark Ignition Engine', SAE Paper 1999-01-3622, 1999
  5. Seong Soo Kim, 'A Study on Engine-Out HC Emissions during SI Engine Starting', Transactions of the KSAE, Vol. 11, No. 2, 2003
  6. Seong Soo Kim, 'Characteristics of HC Emissions by Starting Conditions in an SI Engine', Transactions of the KSAE, Vol. 12, No. 3, 2004