Stability Analysis of the Concave Zone in a Slope Considering Rainfall

강우를 고려한 사면내 요부(凹部)에서의 안정성 해석

  • 사공명 (한국철도기술연구원 궤도토목연구본부) ;
  • 임경재 (강원대학교 환경연구소)
  • Published : 2005.11.01

Abstract

Since slope sliding and loss of railway triggered by a rainfall produce instability in the operation of trains, a proper method to estimate the slope stability considering rainfall Is required. from the field study, sliding induced by rainfall depends on the engineering properties of soils, three dimensional aspect of the slope, rainfall intensity and geological conditions of the soil layers. In this study, among various types of sliding, slope Instability caused by the surface runoff water at the concave zones in a slope is investigated. The depth of runoff water is calculated by using the Rational method and Manning equation. The occurrence of runoff water is evaluated by a comparison between the calculated infiltration rate and rainfall intensity. Pressure heads which can be calculated from the modified Iverson model are used to calculate the factor of safety along the vertical depth of the slope. The modified Iverson model considers the depth of runoff water, thus the maximum hydraulic gradient along the depth of slope is greater than one.

집중강우로 인한 철도연변 사면의 활동 및 선로의 유실은 철도 운행에 있어 불안정성을 유발하는 요인으로서 이에 대한 적절한 평가기법이 요구된다. 현장조사 결과 강우로 인한 사면의 활동은 사면내 흙의 특성, 강우강도, 사면의 3차원상 형상과 지층의 지질학적 조건과 상관이 있는 것으로 관측되었다. 본 연구에서는 사면의 활동패턴 중 사면내 요부에서 주변 수계로부터 흘러 들어온 표면유출수로 인하여 발생하는 사면의 활동을 대상으로 하고 있다. 표면유출수의 발생은 Philip 공식에서 계산된 침투율과 강우강도의 비교를 통해서 판정되었다. 표면유출수의 심도를 계산하기 위하여 합리식과 Manning 공식을 적용하였으며, 심도별 사면의 안전율을 구하기 위하여 Iverson 모텔을 수정하여 적용하였다. 수정된 Iverson 모델의 적용에 있어 표면 유출수의 심도를 고려하므로 최대 동수경사가 1 이상의 경우를 고려하였다.

Keywords

References

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