석분토를 이용한 지하공동의 친환경적 충전재 개발과 충전 및 재료특성 평가

Development of the Environmentally Friendly Filling Material for the Underground Cavities using the Rock-dust and an Assessment on Filling and Material Characteristics

  • 마상준 (한국건설기술연구원 지반연구부) ;
  • 김동민 (한국건설기술연구원 지반연구부)
  • 발행 : 2005.11.01

초록

최근 지하에 존재하는 석회공동이나 폐광산 채굴적과 같은 지하공동에 의한 사회간접시설물의 피해 사례가 많이 보고되고 있다. 특히 국내 건설 현장에서는 지하공동으로 인해 기존 설계 변경 및 새로운 대책공법 마련으로 과다한 공사비가 지출되는 등 많은 어려움을 겪고 있는 상황이다. 본 연구에서는 산업패기물로 처리되어 국내 환경을 오염시키고 있는 석분토를 이용하여 새로운 지하공동 충전재를 개발하였다. 재발된 충전재의 재료시험결과 압축강도는 $34{\~}60 kgf/cm^2$, 길이변화율은 $0.268{\~}0.776\%$, 흡수율은 $34.3{\~}46.9\%$로 나타났다. 또한, 현탁물 질량시험과 PH 시험을 통하여 개발된 충전재가 수중에서 분리되지 않는 성질이 있으며 환경친화적인 재료임을 확인할 수 있었다.

Recently, underground cavities such as limestone cavity and abandoned mine give rise to a lot of damage in SOC facilities. But there are many difficult problems such as delay of the working terms and enormous economic losses in finding a new method and changing construction design. In this study, a new filling material for underground cavities was developed using the stone-dust classified as industry waste polluting environment. As a result of test, filling material properties was that a compressive strength was $34{\~}60\;kgf/cm^2$, a change ratio in length was $0.268{\~}0.776\%$ and water absorption was $34.3{\~}46.9\%$. Also as a result of suspended mass test and pH test, it was confirmed that the developed filling material has a characteristic of non-separating in water and it was an environmentally friendly material.

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참고문헌

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