Development of the Environmentally Friendly Filling Material for the Underground Cavities using the Rock-dust and an Assessment on Filling and Material Characteristics

석분토를 이용한 지하공동의 친환경적 충전재 개발과 충전 및 재료특성 평가

  • 마상준 (한국건설기술연구원 지반연구부) ;
  • 김동민 (한국건설기술연구원 지반연구부)
  • Published : 2005.11.01

Abstract

Recently, underground cavities such as limestone cavity and abandoned mine give rise to a lot of damage in SOC facilities. But there are many difficult problems such as delay of the working terms and enormous economic losses in finding a new method and changing construction design. In this study, a new filling material for underground cavities was developed using the stone-dust classified as industry waste polluting environment. As a result of test, filling material properties was that a compressive strength was $34{\~}60\;kgf/cm^2$, a change ratio in length was $0.268{\~}0.776\%$ and water absorption was $34.3{\~}46.9\%$. Also as a result of suspended mass test and pH test, it was confirmed that the developed filling material has a characteristic of non-separating in water and it was an environmentally friendly material.

최근 지하에 존재하는 석회공동이나 폐광산 채굴적과 같은 지하공동에 의한 사회간접시설물의 피해 사례가 많이 보고되고 있다. 특히 국내 건설 현장에서는 지하공동으로 인해 기존 설계 변경 및 새로운 대책공법 마련으로 과다한 공사비가 지출되는 등 많은 어려움을 겪고 있는 상황이다. 본 연구에서는 산업패기물로 처리되어 국내 환경을 오염시키고 있는 석분토를 이용하여 새로운 지하공동 충전재를 개발하였다. 재발된 충전재의 재료시험결과 압축강도는 $34{\~}60 kgf/cm^2$, 길이변화율은 $0.268{\~}0.776\%$, 흡수율은 $34.3{\~}46.9\%$로 나타났다. 또한, 현탁물 질량시험과 PH 시험을 통하여 개발된 충전재가 수중에서 분리되지 않는 성질이 있으며 환경친화적인 재료임을 확인할 수 있었다.

Keywords

References

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