An Empirical Study on the Weight of Purchasing Factors according the Purchasing Style Using the AHP

계층분석과정을 이용한 소비자의 구매행태에 따른 구매요인별 중요도에 관한 실증적 연구

  • 김신중 (대진대학교 사회과학대학 경영학부)
  • Published : 2005.11.01

Abstract

The primary research objective of this study is to evaluate a weight of purchase decision making factors according to the purchasing style. In this study, the purchasing style is classified into two categories-online shopping and offline shopping group. This study adopts the AHP method to calculate a weight of factors. For this purpose, 22 purchasing factors which affect on consumer purchasing decision making are classified into four factors - a product related factor, a convenience related factor, a purchasing risk related factor and a shopping enjoyment related factor. In this study, the weights of purchasing factors are evaluated according to 1)the purchasing style-online and offline Purchasing group, 2)the frequency of online shopping-high and low group, 3)the media used for online shopping-the TV home shopping and Internet home shopping group. The result shows that there are difference the weight of factors according to the purchasing style.

본 연구에서는 소비자들의 구매행태를 현장방문쇼핑과 재택쇼핑으로 대별하여 소비자들의 구매행태에 따른 구매요인별 중요도를 AHP기법을 이용하여 평가해 보고자 하였다. 이를 위하여 소비자들의 구매요인을 1단계에서는 제품관련 요인, 구매편리성에 관한 요인, 구매에 따른 소비자 위험에 관한 요인, 구매 활동시 즐거움에 관한 요인으로 분류하고, 각 요인별로 세부요인을 설정하여 총 22개의 세부요인에 대한 중요도 산출을 위하여 설문조사를 실시하였다. 본 연구에서는 응답자를 구매행태에 따라 재택쇼핑 경험이 있는 집단과 없는 집단, 재택쇼핑 경험이 많은 집단과 적은 집단, 재택쇼핑 방식으로 TV재택쇼핑 방식을 이용하는 집단과 인터넷 재택쇼핑 방식을 이용하는 집단으로 분류하여 각 집단별 구매요인의 중요도를 산출하여 실물시장과 재택쇼핑시장의 경쟁전략 수립에 지침을 제공하고자 하였다. 분석 결과 집단별로 구매요인별 중요도에 차이가 존재하는 것으로 평가되었으며, 이러한 결과는 기업의 다양한 고객요구 충족을 위한 경쟁전략 수립의 기초로서 활용되어질 수 있을 것이다.

Keywords