The Effect of Trial-Experience Information on the Traffic and Sales Performance of Apparel Product Websites

인터넷 쇼핑몰에서 의류상품에 대한 착의경험 정보제공이 트래픽과 판매성과에 미치는 영향

  • Published : 2005.11.01

Abstract

This study suggests a strategy of providing apparel product information from the wearers' perspective on Internet shopping malls, as a way of compensating for the lack of opportunities to try on the actual product. On an actual Internet shopping mall that sells apparel product, the 'trial-experience information' (the experiential information provided by the fit models who tried on the products) was provided for 83 different items from four women's wear brands. The traffic and sales performances (number of visitors, page view, gross sales of goods, conversion rate, and the numbers of customer transactions) of the apparel product websites that contain trial-experience information were compared to the performances of the brand's websites before this information was implemented. The changes in percent contribution of these brands in women's wear category were also noted. The specific results are as follows: First, all the four performance measures as well as the percent contribution of the experiment products in women's wear category increased noticeably throughout the experiment period (11 to $103\%$). Second, when the percent contribution of these brands in women's wear category in terms of traffic and sales performances were compared to the previous year, these measures increased between $497\%\;and\;2851\%$. Third, the amount of customer transactions also increased after the trial-information was provided, yet to a relatively smaller extent $(29.04\%\;to\;55.25\%)$. The findings showed that trial-experience information provided on the Internet shopping malls may reduce customers' risk perception and lead to increased sales of apparel product and improve the site use ratio.

Keywords

References

  1. 곽기연. (1999). B2B, B2C 웹사이트 평가요인에 관한 비교 연구. 서강대학교 대학원 석사학위 논문
  2. 김도학. (1999). 소비자 관점에서와 인터넷 쇼핑몰 평가척도 개발에 관한 연구. 고려대학교 대학원 석사학위 논문
  3. 김선숙. (2003). 인터넷 쇼핑몰 이용자의 의류상품 쇼핑행동유형 연구. 서울대학교 대학원 박사학위 논문
  4. 김소영. (2001). 인터넷 패션 쇼핑몰 선택 및 만족.불만족 요인. 경희대학교 대학원 석사학위 논문
  5. 김정욱, 정승렬, 이재정. (2000). 국내 순수 인터넷 기업평가에 관한 탐색적 연구. 경영과학, 17(3), 61-71
  6. 김제홍, 주상호. (2003). 인터넷 비즈니스몰 평가 모델의 분석 연구. 한국컴퓨터정보학회 논문지, 8(2), 135-144
  7. 김현정. (2000). 인터넷을 통한 패션 상품 구매행동의 탐색적 연구. 서울대학교 대학원 석사학위 논문
  8. 김희수. (2000) 인터넷 이용자의 패션 웹 사이트 이용실태와 정보 만족도에 관한 연구. 서울여자대학교 대학원 석사학위 논문
  9. 문재훈. (2001). 인터넷 쇼핑몰에서의 의류제품 관계마케팅에 관한 연구. 국민대학교 대학원 석사학위 논문
  10. 박은아. (2002). 국내 인터넷 쇼핑몰 분류 유형에 대한 웹 사이트 전략에 관한 연구- 3C-D-T 비즈니스 웹 사이트 평가 모델을 기반으로-. 중앙대학교 대학원 석사학위 논문
  11. 배상승. (2000). 인터넷 쇼핑몰에 대한 소비자 만족도 평가 및 기업의 고객관리 전략에 관한 연구. 고려대학교 대학원 석사학위 논문
  12. 양유영, 천종숙. (2000). 카탈로그 쇼핑, TV 홈쇼핑, 인터넷 쇼핑에서 제공하는 의류제품에 대한 소비자의 인식. 한국의류학회지, 24(8), 1137-1145
  13. 웹 메트릭을 통한 웹 사이트 성과의 측정. (2003, 3. 5). 한국 웹사이트평가개발원. 자료검색일 2003,8. 29, 자료출처 http://www.kwi.or.kr
  14. 이은진. (1999). PC통신 및 인터넷 이용자의 통신판매를 통한 의류제품 구매성향. 한국의류학회지, 23(7), 1007-1018
  15. 이희천. (2003). 인터넷 정보탐색 활용의도가 인터넷 쇼핑 구매의도에 미치는 영향에 관한 연구. 서울대학교 대학원 석사학위 논문
  16. 장현기. (2001). 인터넷 쇼핑몰 사이트 유형별 평가요인. 고려대학교 대학원 석사학위 논문
  17. 조영주, 임숙자, 이승희. (2001). 인터넷 쇼핑몰에서의 의류제품 구매행동에 관한 연구. 한국의류학회지, 25(7), 1247-1257
  18. Cho, N. J., & Park, S. H. (2001). Development of electronic commerce user-consumer satisfaction index (ECUSI) for internet shopping. Industrial Management & Data Systems, 101(8), 400-405 https://doi.org/10.1108/EUM0000000006170
  19. Degeratu, A. M., Rangaswamy, A., & Wu, J. (2000). Consumer choice behavior in online and traditional supermarkets: The effect of brand name, price, and other search attributes. International Journal of Research in Marketing, 24(8), 55-78
  20. Kim, S. Y., & Lim, Y. J. (2001). Consumers' perceived importance of and satisfaction with internet shopping. Electronic Markets, 11(3), 148-154 https://doi.org/10.1080/101967801681007988
  21. Park, J. H., & Stoel, L. (2002). Apparel shopping on the internet: Information availability on US apparel merchant web site. Journal of Fashion Marketing and Management, 6(2), 158-176 https://doi.org/10.1108/13612020210429908
  22. Vijayasarathy, L. R. (2003). Shopping orientations, product types and internet shopping intentions. Electronic Markets, 13(1), 67-79 https://doi.org/10.1080/1019678032000039903