Abstract
In this paper, parallel operation systems with Z-source Inverters for the fuel cell systems are discussed. The carrier phase shifted SPWM(Sinusoidal Pulse Width Modulation) has an advantage in reducing harmonics of output current. However when this technique applies in parallel operation of Z-source inverters, it additionally produces circulating currents. The circulating current is analyzed and a method to prevent the circulating current is applied to the parallel operation systems of Z-source inverters. To maintain high performance with reduced circulating current in inverter output and low harmonic components in load current, circulating current reactors are used. The proposed approach is verified through simulation and experiment.
본 논문에서는 연료 전지 시스템을 위한 Z-소스 인버터로 구성된 병렬 운전 시스템을 제시 하였다. PWM 방식으로는 Carrier phase shifted SPWM을 적용하였으며 이 방식은 출력 전류의 고조파 성분을 줄일 수 있는 장점을 갖는다. 그러나 이 기법을 Z-소스 인버터로 구성된 병렬 운전 시스템에 적용하는 경우 추가적으로 순환 전류를 발생한다. Z-소스 인버터로 구성된 병렬 운전 시스템이 동작 시 발생하는 순환 전류를 분석하고 순환 전류를 감소시키며, 부하전류에 낮은 고조파 성분을 가질 수 있도록 순환 전류 리액터를 사용하였다. 이에 대한 적합성을 시뮬레이션과 실험을 통해 입증하였다.