A Study on the Co-orientation of Internet Portal News Providers and Users

포털뉴스 제공자와 이용자간 상호지향성 연구

  • Park, Sung-Hee (Department of Communications, Ewha Womans University) ;
  • Park, Su-Mi (Department of Communications, Ewha Womans University)
  • 박성희 (이화여자대학교 언론홍보영상학부) ;
  • 박수미 (이화여자대학교 신문방송학과)
  • Published : 2005.08.08

Abstract

This study aims at applying Chaffee & McLeod's co-orientation model to Internet portal news providers and users to find out their mutual understanding toward various features of online news. Included in those features are interactivity, expansion of user role, larger choices(user characteristics), real time update of news, limitless quantity, contextualized contents through hypertext, data base service, and multimedia contents(contents characteristics). To test the level of agreement, accuracy and congruency between the parties, a survey was conducted among 105 portal news providers from 11 online news media, and 105 portal news users between ages 20 and 40. The result indicated that both portal news providers and users showed agreement for user characteristics, but by and large displayed either ignorance or partial congruency toward contents characteristics. Communication between portal news providers and users are thus exported to increase until it reaches the point where the internet's newly born identity as a news medium gets finally stabilized.

매체 기술의 발달에 따라 뉴스전달의 흐름이 일방향에서 쌍방향으로, 뉴스 수용자가 적극적인 이용자로 새로이 자리매김 해가는 추세다. 이러한 상황 인식을 바탕으로 본 연구는 온라인 뉴스 제공자로서의 포털 뉴스 사이트와 뉴스 소비자로서의 네티즌이 상호 어떤 인식을 갖고 있는지 탐구하는 데에 그 목적을 두었다. 이를 위해 포털 뉴스의 매체적인 특성을 쌍방향상으로 인한 적극적 이용자 부상, 뉴스 제공자와 시민기자로의 확장, 선택권의 확대(이용자 특성), 컨텐츠 업데이트, 컨텐츠 분량의 무제한성, 하이퍼텍스트성, 컨텐츠 보존성, 멀티미디어 컨텐츠 제공(컨텐츠 특성) 등 8가지를 추출하고 그에 대한 이용자와 사용자간 상호인식을 채피와 맥리오드의 상호지향성 모형을 적용해 알아보았다. 연구결과 이용자 특성에 관한 문항은 부분 일치로, 서로 일치하는 인식에 대해 이용자들이 오해를 하고 있었던 반면, 컨텐츠 특성 항목에서는 대부분의 문항에서 제공자가 더 긍정적인 인식을 갖고 있는 것으로 나타났다. 이는 포털을 통한 뉴스전달방식에 대해 제공자와 이용자가 아직 상호 지향되지 않고 있으며, 이는 새로운 매체실험에 따른 역동성의 결과로서 향후 상호지향을 위한 커뮤니케이션의 증대를 시사한다.

Keywords