Korean journal of communication and information (한국언론정보학보)
- Volume 29
- /
- Pages.189-231
- /
- 2005
- /
- 1598-3757(pISSN)
Image Restoration Strategy for the Crisis Management of a Political Party: A Case Study of Presidential Impeachment
정당의 위기관리를 위한 이미지 회복 전략: 노무현 대통령 탄핵 사건을 중심으로
- Lee, Soo-Bum (Dept. of Mass Communication, University of Incheon) ;
- Kim, Soo-Jung (Dept. of Mass Communication, University of Incheon) ;
- Kim, Yoo-Hoon (Dept. of Mass Communication, University of Incheon) ;
- Chung, Su-Ah (Dept. of Mass Communication, University of Incheon)
- Published : 2005.05.09
Abstract
This study examined image restoration strategies of political parties regarding the Presidential impeachment In Korea. The analytic framework of this study was Benoit's rhetorical theory of image restoration strategies. Results showed that both Hanara Party and Minju Party used attack accuser as a major image restoration strategy. However, Hanara Party changed their strategies from attack accuser to future oriented. Thus, Hanara Party's image restoration strategy successfully applied Coombs theory, which future oriented strategy was good for an organization of the high responsibility in the context of crisis situation.
본 연구는 노무현 대통령 탄핵 사건을 통해 위기를 맞이한 한나라당과 민주당의 위기 상황을 살펴봄으로써 정당별 위기관리의 특징을 살펴보았다. 정당의 위기관리를 위해 각 정당이 사용하는 이미지 회복 전략의 모습을 베노이트(Benoit)의 수사학적인 이미지 회복 전략의 틀로서 분석했다. 그 결과 한나라당과 민주당 모두 비난자 공격을 주로 사용하는 전략을 사용하였으나 위기관리에 성공한 한나라당과 실패한 민주당은 이미지 회복 전략상 차이를 보여줬다. 위기관리에 성공을 거둔 한나라당의 경우 비난자 공격 전략을 주로 사용하다가 미래 지향 전략으로 선회하였다. 따라서 위기관리에 성공한 야당과 실패한 야당을 비교분석함으로써 위기에 대한 책임이 높은 조직은 미래지향적인 전략을 사용하는 것이 바람직하다는 쿰즈(Coombs)의 이론을 뒷받침할만한 모습을 한나라당의 이미지 회복 전락에서 살필 수 있었다.
Keywords