Ecological Variables on Children's Stress

학령기 아동의 스트레스 관련 변인 탐색

  • Park, So-Young (Major of Child & Family, The Catholic University of Korea) ;
  • Moon, Hyuk-Jun (School of Human Ecology, The Catholic University of Korea)
  • 박소영 (가톨릭대학교 대학원 아동가족학) ;
  • 문혁준 (가톨릭대학교 생활과학부 아동학)
  • Published : 2005.10.01

Abstract

The purpose of this study was firstly to identify how the characteristics of children(grades, birth order, self-consciousness), parents(age, educational level, employment status of mother, mother's parenting behavior), and context (private tutoring status, tying area) relate to children's stress and secondly to examine the relative effects of these variables on children's stress. The subjects of this study were 940(453 boys, 440 girls) children from grades 4 to 6 who were selected from three elementary schools in Seoul and Buchun. Data were analyzed with t-test, correlation, and multiple regression analysis. The results were as follows: (1) Girls get stressed easier than boys in terms of being treated distantly by their friends. (2) The study showed a negative relationship between children's stress and their self-consciousness such as general self-consciousness, teaming self-consciousness and total self-consciousness. (3) While the results showed a negative relationship between children's stress and mothers' acceptable behavior, the study revealed a positive relationship between children's stress and the mother's over protective behavior which in turn raised the children's stress level. (4) In 'total stress', it was recognized that boys were affected mostly tv grades in the children's variables category, while girls were affected by their general self-consciouness. In addition, both girls and boys were affected mostly by acceptable-refusal parental behavior in the parental variables category, and further affected by the living area in the category of conditional variables.

Keywords

References

  1. 강종훈(2000). 초등학생의 자아존중감과 스트레스 및 학교적응과의 관계. 홍익대학교 교육대학원 석사학위논문
  2. 경향신문, 2004년 1월 26일자
  3. 고영미(1996). 유아의 스트레스 행동과 어머니의 양육 태도 및 가족변인과 성별과의 관계. 이화여자대 학교 교육대학원 석사학위논문
  4. 김기정(1984). 학업성취와 지각된 OJ육태도가 자아개념에 미치는 영향. 중앙대학교 박사학위논문
  5. 김길임, 심희옥(2002). 일상적 스트레스와 또래 괴롭힘의 가해와 피해경험: 학년과 성별 비교. 아동학회지, 23(5), 139-151
  6. 김인숙(1992). 취업모 자녀와 비취업모 자녀의 스트레스 비교연구. 인하대학교 석사학위논문
  7. 김희경(1990). 청소년의 자아개념에 영향을 미치는 환경 변인에 관한 연구. 이화여자대학교 교육대학원 석사학위논문
  8. 김희정(1998). 초등학생의 자아개념과 스트레스에 관한 연구. 단국대학교 교육대학원 석사학위논문
  9. 도현심, 한미현(1995). 부모의 온정성 및 통제성과 아동의 외로움. 대한가정학회지, 34(6), 1-12
  10. 문혁준(1998). 부모의 자녀 양육 태도에 관련된 생태학적 변인 연구. 대한가정학회지, 36(11), 91-101
  11. 민하영, 유안진(1998). 학령기 아동의 일상적 생활 스트레스 척도개발. 아동학회지, 19(2), 77-96
  12. 민하영, 유안진(1999). 학령기 아동이 지각한 부모의 양육행동 및 아동의 대처행동이 부모관련 스트레스에 미치는 영향. 대한가정학회지, 37(9), 1-12
  13. 박성연, 이숙(1990). '어머니의 양육행동 척도' 표준화를 위한 예비연구. 대한가정학회지, 28(1), 141-156
  14. 박영애(1995). 부모의 양육행동 및 형제관계와 아동의 자아존중감과의 관계. 고려대학교 박사학위논문
  15. 백경애(1997). 초등학교 아동의 스트레스와 사회적 지지와의 관계. 한국교원대학교 석사학위논문
  16. 설남경(2000). 중학생의 스트레스와 자아개념과의 관계. 동국대학교 교육대학원 석사학위논문
  17. 송의열(1995). 일상 스트레스에 대한 이동의 대처행동 연구. 건국대학교 박사학위논문
  18. 신은영(1998). 한국 아동의 스트레스 대처모델에 관한 시도적 구성. 부산대학교 박사학위논문
  19. 엄선희(1999). 유아의 일상적 스트레스와 어머니의 자녀양육 스트레스에 관한 연구. 이화여자대학교 석사학위논문
  20. 오명희(1994). 초등학교 1학년 아동의 스트레스와 문제 행동간의 연구. 숙명여자대학교 석사학위논문
  21. 오순행(1991). 자녀가 지각한 어머니의 양육행동과 아동의 자아개념간의 관계. 이화여자대학교 교육 대학원 석사학위논문
  22. 윤유경(1990). 아동의 스트레스 대응 양상의 발달. 이화여자대학교 석사학위논문
  23. 이소은(1990). 스트레스 상황에 대한 아동 및 청소년의 대처방식. 서울대학교 석사학위논문
  24. 이수연(1985). 부모의 양육태도가 아동의 욕구충족 지연행동에 미치는 영향. 이화여자대학교 석사학 위논문
  25. 이영숙(1999). 아동의 사회적 지지와 생활 스트레스가 학업 자아개념에 미치는 영향. 경기대학교 교육 대학원 석사학위논문
  26. 이정미(1996). 초등학교 아동이 겪는 스트레스와 그 대처방법 유형. 부산대학교 교육대학원 석사학위 논문
  27. 이지연(2002). 아동의 스트레스와 자아 존중감 및 학교적응의 관계와 학교사회사업 서비스 욕구. 동 덕여자대학교 석사학위논문
  28. 임선화(1988). 자녀가 지각한 부모의 양육태도와 자녀의 자아개념 및 사회적 적응과의 관계. 숙명여 자대학교 석사학위논문
  29. 정승희, 정영숙(1996), 초등학생이 일상생활 중 경험하 는 스트레스 측정 도구 개발. 전북대학교 논문집, 42, 237-243
  30. 정현희(2002). 아동의 정서지능과 스트레스와의 관계. 대한가정학회지, 40(7), 25-39
  31. 천민필(1993). 국민학교 아동의 스트레스 요인 연구. 한국교원대학교 석사학위논문
  32. 최성윤(1992). 아동기 스트레스에 관한 연구. 한국교원 대학교 석사학위논문
  33. 한국교육개발원(1985). 자아개념 및 가치관 확립 프로그램 개발 연구. 서울: 한국교육개발원
  34. 한국교육개발원(1998). 한국의 교육지표. 서울: 한국교 육개발원
  35. 한미현(1996). 아동의 스트레스 및 사회적 지지 지각과 행동문제. 서울대학교 박사학위논문
  36. 한미현, 유안진(1996). 아동의 스트레스 및 사회적 지지 지각의 행동문제. 아동학회지, 17(1), 173-189
  37. 황영숙(1996). 초.중학생의 학업성적, 학업자아 개념 및 스트레스. 한양대학교 교육대학원 석사학위 논문
  38. Arlene, S. R., Robert, B. B., Keith, T. G., Mark, T. G., & Nancy, M. R. (1982). Effect of maternal age on parenting role. Developmental Psychology, 18, 627-634 https://doi.org/10.1037/0012-1649.18.4.627
  39. Banez, G. A., & Compas, B. E. (1990). Children's and parents' daily stressful events and psychological symptoms. Journal of Abnormal Child Psychology, 18, 591-605 https://doi.org/10.1007/BF01342749
  40. Barton, M. L., & Zeanah, C. H. (1990). Stress in the pre-school years. In L. Arnold(Ed.), Childhood Stress. John Wiley & Sons, Ins
  41. Belsky, J. (1984). The determinants of parenting: A process model. Child Development, 55, 83-96 https://doi.org/10.2307/1129836
  42. Bronfenbrenner, U. (1979). The Ecology of Human Development: Experiments by Nature and Design. Cambridge. M.A: Harvard University Press
  43. Brown, L. J. P., Cowen, E. L., Hightower, A. D., & Lotyczewski, B. S. (1986). Demographic differences among children in judging and experiencing specific stressful life event. Journal of Special Education, 20, 339- 346 https://doi.org/10.1177/002246698602000307
  44. Burts, D. C., Hart, H., Charlesworth, R., & Kirk, L. (1990). A comparison of frequencies of stress behavior in kindergarten children in classroom with developmental appropriate versus developmental inappropriate instructional practice. Early Childhood Research Quarterly, 5, 419
  45. Cleaver, G. (1994). Mothers and their pre-school children. Early Child Development and Care, 104, 35-51 https://doi.org/10.1080/0300443941040103
  46. Compas, B. E., & Wagner, B. M. (1990). Gender, instrumentality, and expression: Moderators of the relation between stress and psychological symptoms during adolescence. American Journal of Community Psychology, 18, 383-406 https://doi.org/10.1007/BF00938114
  47. Daniel, A. G., & George, S. E. (1975). Controlling stress & tension: A Holistic Approach. New Jersy: Englewood Cliffs
  48. Dohrenwend, B. S., Dodson, M., & Shrout, P. E. (1984). Symptoms, hassles, social supports and life events: Problem of confounded measures. Journal of Abnormal Psychology, 93, 220-230
  49. Elder, G. H., & Caspi, A. (1988). Economic stress in lives. Journal of Social Issues, 44, 25-45 https://doi.org/10.1111/j.1540-4560.1988.tb02090.x
  50. Elkind, D. (1981). The Hurried Children: Growing up too fast too soon. N.Y: Addition-Wesley
  51. Elkind, D. (1984). All Grown up and No Place to Go. Addition-Wesley Publishing
  52. Folkman, S., Lazarus, R. S., Dunkel-Schetter, C., DeLongis, A., & Gruen, R. J. (1984). Dynamics of stressful encounter: Cognitive appraisal, coping and encounter outcomes. Journal of Personality and Social Psychology, 50, 992-1003 https://doi.org/10.1037/0022-3514.50.5.992
  53. Garmezy, N., & Rutter, M. (1983). Stress, Coping and Development in Children: Some Issues and Some Question. Baltimore: The Johns Hopkins UNIV. Press
  54. Gecas, V., & Schwalbe, M. L. (1986). Parental behavior and adolescent self-esteem. Journal of Marriage and the Family, 48, 37- 46 https://doi.org/10.2307/352226
  55. Hendrick, J. (1985). The Whole Child. Saint Louis, C.V: Mosby Co
  56. Johnson, J. G., & Rornstein, R. F. (1991). Does daily stress independently predict psychology? Journal of Social and Clinical Psychology, 10, 58-74 https://doi.org/10.1521/jscp.1991.10.1.58
  57. Kanner, A. D., Coyne, J. C., Schaefer, C., & Lazarus, R. S. (1981). Comparisons of two models of stress measurement: Daily hassles up lifts versus major life events. Journal of Behavioral Medicine, 4, 1-39 https://doi.org/10.1007/BF00844845
  58. Krech, K. H., & Johnston, C. (1992). The relationship of depressed and life stress to maternal perceptions of child behavior. Journal of Clinical Child Psychology, 21, 115- 122 https://doi.org/10.1207/s15374424jccp2102_3
  59. Litovsky, V. G., & Dusek, J. B. (1985). Perceptions of child rearing and selfconcept development during the early adolescent years. Journal of Youth and Adolescence, 14, 373-388 https://doi.org/10.1007/BF02138833
  60. Maccoby, E. E. (1980). Social Development- Psychology Growth and The Parent-Child Relationship. N.Y: Harcourt Brace Jovanovich, 367-410
  61. Maccoby, E. E. (1990). Gender and relationship: A developmental perspective. American Psychologist, 45, 513-520 https://doi.org/10.1037/0003-066X.45.4.513
  62. Parfenoff, S. H., & Jose, P. E. (1989). Measuring daily stress in children. ERIC Document Reproduction Service No. ED 314 206
  63. Parker, J. G., & Asher, S. R. (1993). Friendship and friendship quality in middle childhood: Links with peer group acceptance and feelings of loneliness and social dissatisfaction. Developmental Psychology, 29(4), 611-621 https://doi.org/10.1037/0012-1649.29.4.611
  64. Perry, D. G.,& Bussey, K. (1984). Social development. N.J: Prentical Hall
  65. Pianta, R. C., & Egeland, B. (1990). Life stress and parenting outcomes in a disadvantage sample: Results of the mother-child interaction project. Journal of Clinical Child Psychology, 19, 329-336 https://doi.org/10.1207/s15374424jccp1904_4
  66. Richards, M. H., Gitelson, I. B., Peterson, A. C., & Hurting, A. L. (1991). Adolescent personality in girls and boys: The role of mother and fathers. Psychology of Woman Quarterly, 15, 65-81 https://doi.org/10.1111/j.1471-6402.1991.tb00478.x
  67. Rubin, Z. (1982). Children's friendship. Cambridge, M.A: Harvard UNIV. Press
  68. Rutter, M. (1979). Maternal deprivation, 1972- 1978: New finding, new concepts, new approaches. Child Development, 50, 283-305
  69. Rutter, M. (1986). Maternal deprivation. Child Development, 50, 283-305 https://doi.org/10.2307/1129404
  70. Sears, R. (1965). The relation of early socialization experiences to aggression in middle childhood. The Journal of Abnormal Social Psychology, 63,446-492
  71. Waters, W. F., Rubman, S., & Hurry, M. J. (1993). The prediction of somatic complaints using the Autonomic Nervous System Response Inventory(ANSRl) and the Daily Hassles Inventory(DSI). Journal of Psychosomatic Research, 5(12), 117-125
  72. Yamamoto, K. (1979). Children's rating of the stressfulness of experiences. Developmental Psychology, 15, 581-582 https://doi.org/10.1037/h0078090