A Study on the Development of Project Based Teaching$\cdot$Learning Materials for the Mathematically gifted

주제 탐구형 수학 영재 교수$\cdot$학습 자료 개발에 관한 연구

  • Published : 2005.06.01

Abstract

The purpose of this study is to provide the conformity for developing project-based teaching$\cdot$learning materials for the mathematically gifted students. And this study presents development procedural model in order to improve the effectiveness, analyze its practical usage and examine the verification of the developed materials. It made the following results regarding the development of project-based teaching$\cdot$learning materials for gifted children in mathematics. First, it is necessary to provide appropriate teaching$\cdot$learning model to develop the materials, and the materials should be restructured to be available to other level students. Second, it is suggested to develop a prototype in order to develop teaching$\cdot$learning materials for gifted children in mathematics, further the prototype needs to be restructured until it satisfies theoretical frame. Third, an introduction should be made before the activity to perform the projects effectively. Fourth, a teacher's guidance should introduce children's examples corresponding to the objectives of learning, the examples of topics examined by students, and teacher's manual and attention for teaching. This study has a point of presenting the detailed guidelines with regards to development of teaching$\cdot$learning materials for gifted students in mathematics. This study has a point of presenting the detailed guidees with regards to development of teaching$\cdot$learning materials for gifted students in mathematics.

본 연구는 수학 영재들을 위한 교수$\cdot$학습 자료 개발의 준거를 설정하고 교수$\cdot$학습 자료 개발의 절차 모형을 개발하여 그에 따른 주제탐구형 수학 영재 교수$\cdot$학습 자료의 실제적인 모델을 제시하는 것이다. 이를 위하여 우선 수학 영재 교수$\cdot$학습 자료 개발 준거와 파네스의 창의적 문제해결 학습 모형에 따라 '약수를 통한 자연수 탐구'라는 주제로 4차시 분량의 주제 탐구형 수학 영재 교수$\cdot$학습 자료를 개발하였다. 이 자료를 이용하여 대학부설 영재교육원의 초등 수학 심화/사사반 학생들과 교육청 부설 영재교육원 초등 수학반 영재아들을 대상으로 4차에 걸쳐 현장에 적용하면서 수정 및 재구성을 한 자료를 부록에 실었다. 그리고 그 자료를 수업에 적용$\cdot$분석함으로써 원형 및 자료 개발의 타당성을 확인하는 과정을 통해 얻게된 수학 영재 교수$\cdot$학습 자료 개발의 방향과 시사점을 제안하였다.

Keywords