초록
시장의 세계화와 실시간화가 급속히 진행되면서 우리나라의 정보기술(IT) 은 세계시장을 겨냥하여 발전하고 있고, 아시아 지역에서는 문화컨텐츠(CT)를 통한 문화의 전파가 자연스럽게 이루어지고 있다. 한류는 90년대말 중국의 동북 3성에서 형성되어 그 열풍이 동남아로 확산되었고, 드라마 $\cdot$ 대중음악 중심에서 최근에는 게임$\cdot$ 음식 $\cdot$ 패션 등 대중문화 전반으로 확산되고 있다. 본 논문에서는 지식기반 경제 사회에서의 IT 혁신과 한류 열풍과 연계한 성과를 분석하였다. 또한 한류열풍과 IT가 접목되어 자원이 빈약하고 시장규모가 영세한 우리나라의 효과적인 세계시장 진출방안을 몇 가지 관점에서 고찰하였다.
As a rapidly progressing of globalization and real time Prcessing in market, Korea's IT is developing, which is aimming at world market. In addition, propagation of cultivation is forming natually by lead to CT in the Asia. Latest in '90's hallyu(korean culture wave) was generated from in the east-north China province and moved to the east south Asia. It is also spreading form TV drama, music to movie, game, food, fashion and so on. This paper analyzed the outcome related with hallyu and IT innovation in knowledge-based economic society. It also addressed some effective strategies for advancing world market incorporating hallyu waves into IT.