영상처리 알고리즘 구현에서 소스코드 재사용을 위한 제너릭 프로그래밍 방법에 관한 연구

A study of generic programming method for source code reuse in image processing algorithm implementation

  • 이정헌 (미디어 코러스 단말 개발부) ;
  • 이준형 (극동정보대학 컴퓨터정보과)
  • 발행 : 2005.07.10

초록

영상처리 알고리즘 연구에 있어서 가장 어려운 부분 중 하나가 기존 알고리즘과의 성능 비교이다. 그러므로 재사용이 가능한 코드의 형태로 알고리즘을 표현하고 구현하는 것이 영상처리 연구에서는 매우 중요하다. 기존의 영상처리 시스템들은 소스코드 측면에서의 재사용을 위한 모든 조건을 지원하지 못했다. 이러한 문제를 해결하기 위하여 본 연구에서는 제너릭(generic) 프로그래밍 방법을 영상처리 알고리즘구현에 적용함으로써 소스코드 측면에서의 재사용 문제를 해결하는 방법을 제안하였다. 제안한 방법은 다른 다양한 영상 형식이 적용되더라도 같은 알고리즘 구현이 가능하도록 영상처리 알고리즘들과 알고리즘 구현을 위한 기초적인 자료 구조를 연결하는 이차원 iterator를 정의하여 사용하는 방법이다. 그리고 제안 방법의 간결함과 효율성을 확인하기 위하여 몇 개의 예제와 기존의 영상처리 알고리즘 통합 개발 환경에 이식하여 기존의 방법과 비교하였다.

The difficulties in implementing of image processing algorithms are a major reason for the lack of research into algorithm comparison. This fact makes an image processing research with difficult. We conclude that it is important to represent algorithms in form of reusable code. Since current image processing systems do not fulfill all requirements we must pose on reusable implementations, we propose to solve the reuse problem by applying generic programming. We define two dimensional iterators, which mediate between image processing algorithms and their underlying data structures, so that the same algorithm implementation can be applied to any number of different image formats. The elegance and efficiency of this approach is illustrated by a number of useful examples and demonstrated by porting in existing image processing algorithm IDE(Integrated Development Environment).

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