정보디자인의 잉여성적용 연구

A study on the application of redundancy in information design

  • 발행 : 2005.02.28

초록

기존의 정보이론은 정보의 송신자, 메시지, 채널, 수신자 등을 중심으로 정보전달과정에서 개입될 수 있는 잡음이나 정보의 량, 정보의 선택확률에 대하여 다루었다. 현재의 디지털 정보환경에서는 다양한 정보미디어와 더불어 정보 메시지 자체를 전달하는 것 이외에 정보를 어떻게 전달하는가가 중요한 문제로 대두되었다. 따라서 기존의 정보이론에 대한 다양한 해석이 필요하며, 정보디자인 문제해결을 위한 접근방법의 하나로 정보의 잉여성에 대해 고착해 볼 수 있다. 잉여성은 정보의 부가적 표현이나 중복성을 의미하며 흥미를 유발하고 해석해야 할 정보의 량을 줄여 보다 명확한 정보전달을 한다. 잉여성은 문학과 건축, 미술 등기 예술 커뮤니케이션에서 수용자를 중시하여 참여를 유도함으로써 예술을 완성시키기 위해 활용되는 개념이다. 이는 정보수용자 측면에서 설득적 정보를 디자인하기 위해 활용이 필요하다. 디지털 정보환경에서 정보의 잉여성은 수용자의 체험과 기억을 돕는 것으로, 기술적 요인의 멀티미디어와 인터랙션의 부가적 표현이나 이벤트 개념에 의해 형성될 수 있다. 정보의 구조화 과정에서는 엔터테인먼트적 요소와 스토리텔링 기법을 이용한 놀이의 잉여구조와 엔트로피, 코드의 중층화 등을 통해 정보의 잉여성을 표현할 수 있다. 잉여성은 정보에 대한 흥미를 유발시켜 수용자의 적극적 정보해석 의지를 갖게 함으로써 정보전달목적을 효과적으로 달성할 수 있게 한다.

Focusing on the information sender, message, channel, and receiver, the existing information theory deals with the noise, information contents, and probability of choice, which involve in the process of information transmission. In the current digital environment, besides simply conveying information itself through media, the important issue is how to efficiently convey information. Therefore, we need to analyze the theory in different perspective, and to research the Information redundancy for the methodology of information design. The redundancy causes the receiver to have attraction to the information and to reduce its contents due to its supplement and repetition. So it can play a role of efficient communication method. The concept of redundancy is applied to the communication of art such as literature, architecture, painting, and design to accomplish efficient communication. In order to get persuasive information design for the receiver's perspective we need to make use of this concept. The redundancy can be applied with the technical aspect of multimedia and Interaction, which add supplemental expression, or sort of event for the receiver's experience and memory. In the process of constructing information it can be applied with the structure of gaming redundancy, entropy, the accumulating communication code using entertaining feature, and storytelling methodology. The noise and entropy could be used for the means of making redundancy, not the obstacle to information. The redundancy gives the receiver attraction on the information and makes them have strong will of interpreting it so that the purpose of conveying information will be accomplished efficiently.

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