사회사적 디자인사 연구를 위한 방법론 모색

A Study on the Socio-Cultural Approach to Design History in Korea

  • 강현주 (인하대학교 시각정보디자인전공)
  • 발행 : 2005.05.31

초록

본 연구는 디자인의 사회사가 한국디자인의 역사를 연구하고 교육하는데 있어서 하나의 유용한 방법론이 될 수 있는가 하는 문제의식에서 출발하였다. 디자인에 대한 사회사적 접근방식을 이해하기 위해 우선 제2장에서는 니콜라우스 페브스너 이래 지속되어 온 디자이너 중심의 디자인사 서술 방식과 이를 비판하며 사회사적 관점의 디자인사를 주장했던 에이드리언 포티의 디자인사 서술 방식을 비교하였다. 제3장에서는 한국 근현대기 일상문화와 시각문화에 대한 사회문화적 접근을 시도했던 <일상 기억 역사>, <캠페인을 보면 사회가 보인다>, <신화 없는 탄생: 한국 디자인 1910 - 1960> 등 세 개의 국내 전시회를 통해 한국디자인에 대한 사회사적 접근 방식의 사례를 찾아보고자 했다. 제4장에서는 디자인사 연구와 교육에 있어서 디자인의 사회사적 접근 방식이 갖는 의미와 특성 등을 고찰해보고 질적연구방법론 도입의 필요성에 대해서 논하였다.

This study originates from the following problematic: Can a social history of design provide a useful methodology for the research and education of Korean design? For the understanding of the modes of socio-cultural approach to design, the chapter 2 compares the narrative mode of designer-centered history promulgated under the influence of Nikolaus Pevsner and that of socio-cultural approach advocated by Adrian Forty. The chapter 3 studies the cases of socio-cultural approach to Korean design through the domestic exhibitions like 'Everyday Life, Memory and History,' 'A Glimpse into the Society through Campaigns,' and 'Design Culture in Korea 1910-1960' which attempted the socio-cultural approach to the visual culture of modern/contemporary Korea. In the chapter 4, this study investigates into the meanings and characteristics of socio-cultural approach in the design research and education, End argues for the necessity of the introduction of qualitative research methodology.

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