A Study on the Socio-Cultural Approach to Design History in Korea

사회사적 디자인사 연구를 위한 방법론 모색

  • 강현주 (인하대학교 시각정보디자인전공)
  • Published : 2005.05.31

Abstract

This study originates from the following problematic: Can a social history of design provide a useful methodology for the research and education of Korean design? For the understanding of the modes of socio-cultural approach to design, the chapter 2 compares the narrative mode of designer-centered history promulgated under the influence of Nikolaus Pevsner and that of socio-cultural approach advocated by Adrian Forty. The chapter 3 studies the cases of socio-cultural approach to Korean design through the domestic exhibitions like 'Everyday Life, Memory and History,' 'A Glimpse into the Society through Campaigns,' and 'Design Culture in Korea 1910-1960' which attempted the socio-cultural approach to the visual culture of modern/contemporary Korea. In the chapter 4, this study investigates into the meanings and characteristics of socio-cultural approach in the design research and education, End argues for the necessity of the introduction of qualitative research methodology.

본 연구는 디자인의 사회사가 한국디자인의 역사를 연구하고 교육하는데 있어서 하나의 유용한 방법론이 될 수 있는가 하는 문제의식에서 출발하였다. 디자인에 대한 사회사적 접근방식을 이해하기 위해 우선 제2장에서는 니콜라우스 페브스너 이래 지속되어 온 디자이너 중심의 디자인사 서술 방식과 이를 비판하며 사회사적 관점의 디자인사를 주장했던 에이드리언 포티의 디자인사 서술 방식을 비교하였다. 제3장에서는 한국 근현대기 일상문화와 시각문화에 대한 사회문화적 접근을 시도했던 <일상 기억 역사>, <캠페인을 보면 사회가 보인다>, <신화 없는 탄생: 한국 디자인 1910 - 1960> 등 세 개의 국내 전시회를 통해 한국디자인에 대한 사회사적 접근 방식의 사례를 찾아보고자 했다. 제4장에서는 디자인사 연구와 교육에 있어서 디자인의 사회사적 접근 방식이 갖는 의미와 특성 등을 고찰해보고 질적연구방법론 도입의 필요성에 대해서 논하였다.

Keywords