동영상 광고에서 나타나는 '소격화' 효과에 관한 연구 - 광고 <017-I-Touch편 (손이 물갈퀴) >를 중심으로 -관어영시광고중소출현적‘맥생화’효과적연구(關於影視廣告中所出現的‘陌生化’效果的硏究)

A Study on 'Verfremdung' effects in visual advertisements with a special reference to the <017-I-Touch series, The Hand Transformed into a Web >, mobile network advertisement

  • 발행 : 2005.05.31

초록

오늘날 광고는 영상광고가 지배한다. 특히 동영상 광고는 광고의 여러 가지 형태 가운데 전달하려고 하는 정보를 가장 효과적으로 전달할 수 있는 매체로서, 멀티 미디어의의 효과로 생동감 있는 화면을 전달하며 대중들의 소비심리를 자극하고 촉진시킨다. 최근의 몇몇 동영상 광고에서도 '소격화' 효과가 두드러짐을 볼 수 있다. '소격화'는 브레히트의 서사극에서 중요한 표현으로 사용되었던 용어이다. 이것은 전통 희곡과는 다르게 관객들에게 감정이입이 아니라, 오히려 감정을 차단시키는 효과를 가져옴으로써 연극에 몰입되지 않고 관람자로서 자신의 위치를 깨닫게 되며 연극에 대한 비판의식을 가지게 된다. 그 효과들은 '낯설게 하기 '관객의 참여' '현실의 비판' '속도'의 표현을 통하여 나타나고 있다. <017-I-Touch편 (손이 물갈퀴) >는 이동 통신사인 신세기 통신의 아이터치 브랜드의 광고로서 '내 혈액형은 i' 라는 카피를 내세운다. 여기서 현실에서는 있을 수 없는 허구의 영상이 나타나는데 편의상 여섯 개의 장면으로 나누어 볼 수 있다. 배경으로 등장하는 바다는 전체 장면을 유도하고 있지만 하나의 내용으로 일관성 있는 장면의 진행이 아이라 각각 독립된 장면으로서, 서로 낯설게 하는 '소격화'된 내용들이 뒤섞여 있음을 볼 수 있다. 소비자들은 이러한 순간적인 '소격화'의 효과와 함께 후기모더니즘 광고의 언어적 표현을 더 깨닫게 한다. 장면과 장면 '사이의 '차이'에 의한 '소격화'는 서로 거리를 두게 하고, 각 장면 사이의 생략으로 인한 광고는 '속도감' 있게 연출된다. 광고에서 관객은 처음에는 전체적으로 한 번에 이해되지 않는 파편처럼 보이는 내용들에 대해 당혹감을 느끼게 된다. 이러한 당혹감과 충격은 관객들의 뇌리에 오래 남아 광고 자체가 큰 주목을 끄는 효과를 가져오게 한다. 짧고 강렬한, 그러나 파편화된 장면으로 구성된 동영상 광고에 반복적으로 노출되는 관객은 곧 이러한 당혹감을 극복하고 각각 장면의 단절된 부분에 적극적으로 자신의 상상력을 개입시켜 이를 이해 가능한 내용으로 구성하려는 능동적인 시도를 하게 된다. 이 과정에서 브랜드 이미지를 소비자에 각인시키려는 광고의 목적이 달성되는 것이다. 이는 연극에서 관객들의 이성을 환기시켜 객관적이고 비판적인 의식을 환기시키는 브레히트의 '소격화'의 효과가 소비자의 관심을 환기시켜 특정한 목적을 달성하려는 광고에 효율적으로 적용된 예 인 것이다.

Today's advertisement is dominated by visual images, which deliver messages in the most efficient and engaging way. Vivid and live images, through multimedia, attract the viewer to consume the products being advertised. In this course, the effect of 'Verfremdung' or alienation is often detected. This terminology was at first used in a epic play of Bertolt Brecht to signify a specific effect to block the empathy of the audience by reminding them of their position as the audience separate from the play. 'Verfremdung' helps them to have a sense of objectivity and critical attitude toward the performance. Multimedia commercials nowadays exhibit such a quality together with 'viewer participation:' criticism on reality: and 'speed.' In an advertisement for Shinsegi Communications' mobile system titled <017-I-Touch series, the hand transformed into a web>, the copy, 'my blood type is 'i', ' is accompanied by six unrelated fictitious scenes in which the same ocean appears as a common denominator. Because there is no connection between the scenes, free imagination of the viewer has to be involved and thus plays a significant role in making them into a context. This fact dearly exhibit some characteristics of post- modern advertisement. Momentary 'Gap' and 'Difference' between scenes contribute to 'Verfremdung' or alienation' that makes it hard for the consumers to comprehend the content on the spot. Such an uneasy situation, however, keeps the viewers thinking about the advertisement itself. While repeatedly exposed to the alienated images, the viewers come to get involved in the advertisement, trying to make the fragmented images into a coherent context. In addition, the leaps between the scenes produce a sense of 'speed' in a context, which adds more impact to the way of delivering messages using multimedia. With the help of multimedia, 'Verfremdung: which was originally intended to bring about objective and critical altitude of the audience in a play, plays a crucial role in attracting the viewer's attention and conveying a specific message in a moment in contemporary advertisement.

키워드