Revitalization Case Study Of Bamboo Industry of Damyang Province through Design Business Approach

디자인비즈니스개념적 접근을 통한 담양군 죽세산업의 재활성화방안 사례연구

  • Published : 2005.08.31

Abstract

This study suggests the way of revitalization of strategic specialized industry from the perspective of design business model. In order to revitalize the regional strategic specialized industry, it is necessary to overcome traditional production-based industry structure. For the industry's side, companies should convert their traditional production-based business perspective into market-oriented or design-oriented one. For the designer's side, they need to lead the design-centered industry structure by suggesting active design sources to industries escaping from passive design development perspective. Namely, the revitalization of strategic specialized industry can be peformed by design-based and market-oriented business execution. The formation of market-oriented industry can be accomplished by designers who do their design development works with design-business perspective and play an active role in the industry system. For the suggestion of concept mentioned above, this study conceptualized the meaning of design business, and applied the concept of it to the case study for bamboo industry of Damyang province. The case study suggests the possibility that designers are able to create higher profit through various sources such as sales royalty, production royalty etc by playing an active role for design development, industry selection, business system establishment and so on. In addition, the study implies that industries can increase the possibility of business success through design-based business execution mentioned above.

본 연구는 디자인비즈니스모델의 관점에서 지역의 전략적 특화산업 재활성화방안을 제안하였다. 지역의 전략적 특화산업을 재활성화하기 위해서는 과거의 전통적인 제조기반 산업구조에서 벗어나 산업체는 시장기반 혹은 디자인기반패러다임으로 전환해야 하고 디자이너는 수동적인 디자인개발관점에서 벗어나 능동적으로 디자인개발을 통해 산업체에 제안함으로써 디자인 주도적인 산업구조를 유도하여야 한다. 즉, 디자인중심의 시장지향적 산업전개를 통해 전략적 특화산업의 재창출이 가능하다. 이러한 산업구조의 형성은 디자이너가 디자인비즈니스적인 관점에서 접근하고 또한 산업시스템 내에서 의뢰 받은 디자인에 대한 개발의 수동적인 관점이 아닌 능동적인 역할을 수행할 때 가능하다. 이러한 개념을 제안하기 위하여 본 연구에서는 디자인비즈니스의 개념을 제안하고 이러한 개념을 담양군의 죽세산업에 적용하여 사례연구를 추진하였다. 사례연구를 통하여 디자이너는 주도적으로 디자인개발을 추진하고 산업체탐색과 생산아웃소싱업체의 탐색등 사업추진체제를 구축하는데 주도적인 역할을 수행하며 이에 따라 판매 로열티와 생산로열티 등 다양한 수입원천을 통해 수익을 창출 할 수 있는 가능성을 제안하였다. 아울러 이러한 디자인주도적인 산업전개에 따라 산업체는 시장에서의 성공가능성을 높일 수 있다고 제안하고 있다.

Keywords