A Study on the correlation between a streetscape image and a signboard density - Focused on roadside buildings occupation density of signboard in the business area -

가로경관이미지와 간판밀도와의 상관관계에 관한 연구 - 상업지역 연도건물의 간판 점유밀도를 중심으로 -

  • 김윤희 (울산대학교 대학원 산업디자인학과) ;
  • 이재원 (울산대학교 디자인대학)
  • Published : 2005.11.30

Abstract

The street image in a business area is so much affected by Facade that the front side of a roadside building makes. Recently, for the indiscreet and intemperate advertising signboard of the front side of roadside buildings, a streetscape becomes more disordered than before, so now we need to do research about signboards of roadside buildings for a streetscape image. In this research, we focused on a streetscape with difference of occupation density of signboard in the business area via investigation and analysis about occupation density of signboards of the front side of roadside buildings, and we suggested optimum occupation density of signboards for supporting the road image positively. An object of research is the street in the business area that has many pedestrians and active passing zone of cars. We investigated and analyzed how to feel street images on the rate of occupation density of roadside building's signboards of in the chosen street. As a result of using an adjective that we use for estimating street view images for extraction of street images, we could know 2 factors. We named that one is the image of recognition, and the other is the image of feelings. We knew that signboard density of street of heavily recognized images is from 20% to 30% and, signboard density of street of heavily feeling images is from 50% to 60%. We also could know that people feel both images of recognition and images of feeling in specific density, 30 to 50%. Through this result of research, we can suggest Facade on signboard density with the recognition and the feeling and use images of the street view as materials to be more specific and more special.

변화함이 있는 상업지역의 가로이미지는 연도건물의 정면이 만드는 파사드(Facade)에 의해서 맞은 영향을 받는다. 그러나 연도건물의 정면의 무분별하고 무절제한 광고간판의 난립으로 가로경관의 이미지가 혼란스러워지고 그 가로이미지를 상실하는 것이 현실정이다. 그러므로 가로경관 이미지를 형성하는데 많은 영향을 주는 연도건물의 간판에 대한 연구가 필요하게 되었다. 본 연구는 연도건물 정면의 간판 점유밀도의 조사와 분석을 통하여 현재 번화함이 있는 상업기역의 간판의 점유밀도 차이에 따른 가로경관 이미지를 알아내고, 그 지역 가로이미지에 특성을 부여하기 위해서 정면간판의 점유밀도를 어느 정도로 하는 것이 바람직한 것인가를 제안하는 것을 중심으로 연구하였다. 연구범위는 보행자나 차량의 통행량이 많은 번화한 상업지역의 가로를 연구대상으로 선정 하였다. 선정된 상업지역의 가로가 연도건물의 정면면적대비 간판의 점유밀도의 차이에 따라서 가로이미지가 어떻게 느껴지는지를조사 분석하였다. 우선, 가로이미지를 추출하기 위해서 경관이미지를 평가할 때 사용하는 형용사들을 사용하여 조사 분석한 결과 크게 2인자로 나뉘는 것을 알 수 있었다. 그 중 하나의 인자는 '인지성(認知性)의 이미지'이며 다른 하나는 '정감성(情感性)의 이미지'라고 명명하였다. 또 번화함이 있는 상업지역의 가로에서 인지성의 이미지가 높은 가로는 간판점유밀도가 $20{\sim}30%$정도이고 정감성의 이미지가 높은 가로는 간판점유밀도가 $50{\sim}60%$인 것을 갈 수 있었다 또, $30{\sim}50%$상이 점유밀도에서는 인지성과 정감성의 이미지를 동시에 느낀다는 것을 알 수 있었다. 이러한 연구결과는 번화함이 있는 상업지역의 가로에서 '인지성'과 '정감성'의 이미지가 조성되도록 간판점유밀도에 따른 파사드 안을 제시할 수 있으며 이러한 안을 바탕으로 상업지역의 가로경관의 이미지를 보다 구체적으로 특성화 할 수 있는 자료로 활용할 수 있다.

Keywords