Model Specification and Estimation Method for Traveler's Mode Choice Behavior in Pusan Metropolitan Area

부산광역권 교통수단선택모형의 정립과 모수추정에 관한 연구

  • Published : 2005.06.30

Abstract

Mode choice Analysis is essential analysis stage in transportation demand forecasting process. Therefore, methods for calibration and forecasting of mode choice model in aspect of practical view need to be discussed in depth. Since 1980s, choice models, especially Logit model, are spread widely and rapidly over academic area, research institutes and consulting firms in Korea like other developed countries in the world. However, the process of calibration and parameter estimation for practical application was not clearly explained in previous papers and reports. This study tried to explain clearly the calibration process of mode choice step by step and suggested a forecasting mode choice model that can be applicable in real policy analysis by using household survey data of Pusan metropolitan are. The study also suggested a way of estimating attributes which was not observed during the household survey commonly such as travel time and cost of unchosen alternative modes. The study summarized the statistical results of model specification for four different Logit models as a process to upgrade model capability of explanation for real traveler's choice behaviors. By using the analysis results, it also calculated the value of travel time and compared them with the values of other previous studies to test reliability of the estimated model.

수단선택모형은 교통 분석 및 수요예측을 위해 필수적 모형이나 그 추정과정이나 실제적인 방법론에 대한 깊이 있는 논의가 우리나라에서는 부족하였다. 1980 년대부터 로짓모형을 이용한 수단선택모형이 광범위하게 이용되고 있지만 기본적인 기초 조사자료 구축에서부터 수단선택 모형설정 및 정산까지 추정과정에 대한 투명하고 상세한 논의가 부족하였다. 그 결과 구축된 교통수단선택모형에 대한 신뢰성이 제기되거나 혹은 구축된 결과를 적용하여 분석에 이용하는데 있어 오류가 발생하는 등 적잖은 부작용도 있었다. 본 논문의 목적은 부산광역권의 통행행태 개별자료를 이용하여 교통수단선택 모형의 정산 및 구축에 대한 상세하고 투명한 제시를 통해 부산광역권 교통정책에 실질적인 적용이 가능한 예측모형을 제시하는 데 있다. 즉 수단선택모형 구축을 위한 조사방법, 변수설정, 모형정산 및 검증 그리고 예측 등의 일련의 과정을 투병하고 명확하게 제시하고, 정책분석에 활용 가능한 모형을 제시함으로써 교통수단선택모형의 구축 방법론 발전에 초석이 되고자 하는 것이 본 연구의 주요 목적이다. 이를 위해, 선택되지 않은 교통수단에 대한 자료가 일반적으로 조사 자료에는 없다는 점을 보완하기 위한 비선택대안의 속성 추정방법을 이 논문에서 제안하였다. 본 논문에서는 1999년 및 2001년 부산울산권의 가구통행실태조사 자료를 활용하여 네스티드 모형구조를 포함하여 총 4개의 모형이 단계별로 구축되었으며 또한 각각 통계적으로 검증되어졌다. 또한 제시된 예측모형의 현실성을 검증하기 위해 효용함수에 의한 시간가치를 계산하여 기존 연구의 시간가치 규모와 비교하였으며, 또한 분류 (classification) 방법에 의한 예측 기법을 이용하여 조사년도의 통행행태를 추정하고 조사 자료와 비교하여 모형의 예측력에 대해서도 검증을 하였다.

Keywords

References

  1. 국토연구원(2003), '유료도로의 통행시간가치 산정에 관한 연구 - 수도권 지역을 중심으로-', 연구보고서
  2. 교통개발연구원(2000), '1999년 전국교통 DB구축 사업 - 가구통행실태조사 및 기초분석 -', 연구보고서
  3. 교통개발연구원(2002), '2001년 전국교통 DB구축 사업 - 개인통행실태조사 : 5개광역시 광역권 -', 연구보고서
  4. 김대웅.배영석.이명미(1999), '취업자의 1일 통행수단선택 분석 및 모형의 시간이전성 검토', 대한교통학회지, 제17권 제5호, 대한교통학회, pp.19-32
  5. 서울시정개발연구원(2001), '자동차 소유, 운행의 사적.사회적 비용 비교 연구', p.59
  6. 윤대식(1997), '통근통행자의 통행패턴 선택행태의 분석', 대한교통학회지, 제15권 제4호, 대한교통학회, pp.35-51
  7. 윤대식(2001), '교통수요분석론', 박영사
  8. 조중래.김채만(1998), '출근통행 교통수단 선택행태의 지역간 비교연구 : -서울과 일산신도시를 중심으로-', 대한교통학회지, 제16권 제4호, 대한교통학회, pp.75-86
  9. 한국개발연구원(1999), '도로 및 철도부문사업의 예비타당성조사 표준지침 연구'
  10. Ben-Akiva, Moshe and Lerman, Steven (1985), 'Discrete Choice Analysis : Theory and Application to Travel Demand', The MIT Press
  11. FHWA(1977), 'Computer Programs for Urban Transportation Planning, PLANPAC/BACKPAC General Information Manual', US Department of Transportation, Federal Highway Administration
  12. Manheim(1979), 'Fundamentals of Transportation Systems Analysis, Volume 1 : Basic Concepts', The MIT Press
  13. Ortuzar, Juan and Willumsen, Luis(2001), 'Modelling Transport', John Wiley & Sons, Ltd
  14. Small, K. and C. Hsiao(1982), 'Multinominal Logit Specification Tests', Working paper, of Economics, Princeton University, Princeton, N.J