Space Syntax를 이용한 서울시 버스개편의 접근성 효과 분석

Accessibility (serviceability) of Hierarchical Bus Network in Seoul

  • 이병욱 (서울시립대학교 교통공학과) ;
  • 이승재 (서울시립대학교 교통공학과부)
  • 발행 : 2005.12.31

초록

본 연구에서는 Space Syntax와 통행시간을 이용하여 접근성 산출 방법론을 개발하였다. Space Syntax는 네트워크의 연결성이나 접근성을 정량적으로 쉽게 구할 수 있는 장점이 있다. 하지만 교통에서 중요한 요소인 통행시간이나 거리의 개념이 포함되어 있지 않다. 또한 환승위치에 따라 값이 달라지는 단점이 있다. 따라서 본 논문에서는 이를 해결하기 위해 내적(Inner Product) 개념을 도입하여 Space Syntax와 대중교통노선의 단위를 일치시켜 링크 단위로 변화하였으며, 통행시간의 변수를 추가하였다. 이 방법론을 적용하여 서울시 강남구를 대상으로 서울시버스 개편효과를 분석하였다. 접근성 산출 결과 서울시 버스개편은 기존 시스템에 비해 효과가 있는 것으로 분석되었다.

The paper has developed a methodology of calculating accessibility in bus network by using a space syntax technique. The purpose is an effective analysis of accessibility improvement before and after Seoul bus reorganization. Space syntax methodology has an advantage to calculate easily network connectivity and accessibility. However, it also has a weakness not to consider the distance and travel time for calculating accessibility. As a result, we have developed a hybrid of the space syntax methodology and the travel time measures. This method has been applied to evaluate the accessibility before and after the hierarchical bus systems introduced in Kangnam area of Seoul.

키워드

참고문헌

  1. 김승제(1988), 'Space Syntax에 관한 기초적 연구', 대한건축학회지, 제4권 제3호, pp.149-156
  2. 김영욱(2003), 'Space Syntax를 활용한 공간구 조속성과 공간사용패턴의 상호관련성 연구', 대한 국토.도시계획학회지, 제38권 제4호, pp.7-17
  3. 이상용.박경아(2003), '시내버스노선체계 평가를 위한 정량적 지표의 설정 및 적용', 대한교통학회지, 제21권 제4호, 대한교통학회, pp.29-44
  4. 이희연(2004), '경제지리학', 법무사
  5. Slingsby, A., (2002) 'Pedestrian Accessibility in the Built Environment in the Context of Feature-Based Digital Mapping', UCL Working paper
  6. Jun, C., Kim, Y,. Lee, S. and Lee, S., (2005) 'Accessing Public Transportation Accessibility Based on Topological Structure' CUPUM 2005 Proceeding, pp.329-338
  7. Halden, D., Jones, P. and Wixey, S., (2005) 'Accessibility analysis literature review'. EPSRC FIT Programme Working Paper 3
  8. Halden. D., McGuigan, D., Nisbet, A. and McKinnon A., (2000) 'Accessibility: Review of Measuring Techniques and Their Application'. Scottish Executive Central Research Unit
  9. DfT (2001) 'Accessibility Planning', The state of play UK
  10. Geurs, K.T., Ritsema van Eck, J.R., (2001) 'Accessibility Measures: Review and Applications', RIVM Report 408505 006, National Institute of Public Health and the Environment, Bilthoven, The Netherlands
  11. Handy, S., Niemeier (1997) 'Measuring Accessibility: An exploration of issues and alternatives' Environment and Planning A. 29. (7), pp.1175-1194 https://doi.org/10.1068/a291175
  12. Litman, T., (2003) 'Accessibility: Defining, Evaluating and Improving Accessibility' Victoria Transport Policy Institute
  13. Murtaza,H., 'Timothy,S., (2005) 'Equity, Accessibility and Transit Use in Large American Cities', 84th Annual Transportation Research Board Meeting
  14. Tyler, N., (1999) 'Measuring Accessibility to Public Transport: concepts', UCL Working paper
  15. Rui, D., (1999)'Measuring Accessibility using GIS', 4th International Conference on GeoComputation
  16. Ross, W., (2000) 'Mobility & Accessibility: the yin & yang of planning', World Transport Policy and Practice, Vol. 6. No.2, pp.13-19
  17. Social Exclusion Unit, (2003) 'Making the Connections: Final Report on Transport and Social Exclusion, Office of the Deputy Prime Minister