Status of Sub-Orbital Space Tourism Business

지구 저궤도를 목표로 하는 우주여행 사업 현황

  • 김경호 ((주)씨앤스페이스 기술연구소)
  • Published : 2005.09.01

Abstract

Worldwide there is strong interest in the field of commercial space business, especially 100km altitude sub-orbital Space Tourism. This was soared to by the two-times flight success of SpaceShipOne by Scaled Composites Inc. It reached an altitude of 100km at Oct. 4, 2004. This demonstrates a paradigm change from government-driven space challenge and exploration to commercial space business. Therefore this report provides various insights into the commercial space tourism market, such as current demand for space travel, size of the market, growth potential of the market, technology, etc.

전 세계적으로 우주로의 여행 (우주여행, Space Tourism)에 대한 많은 관심이 일어나고 있다. 특히 2004년 10월 4일 Scaled Composites찬의 SpaceShipOne이 2주 연속하여 지상 100km 정도의 지구 저궤도 (Sub-Orbital) 비행에 성공함으로써 이러한 관심은 폭발적으로 증가하고 있다. 이것은 우주여행이라는 것이 민간에 의한 우주 개발의 노력으로 시도된다는 측면에서 기존의 패러다임, 즉, 우주 개발은 국가 주도 하에서만 가능하다는 기존의 패러다임을 부정하는 상당히 획기적인 사건이기 때문이었다. 따라서 민간주도의 우주여행 사업에 대해 미국을 중심으로 한 민간업체의 개발 동향과 함께 지구 저궤도 우주비행체에 대한 (응용) 시장의 (창출) 가능성, 법적인 측면, 사업적 관점, 그리고 기술적 관접에서 바라보고자 한다.

Keywords