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Need based Game Artificial Intelligence Object Modeling using Analytic Hierarchy Process

AHP를 이용한 욕구기반 게임 AI 객체 모델링

  • 권일경 (한국표준과학연구원 인간정보그룹) ;
  • 이상용 (공주대학교 컴퓨터공학부)
  • Published : 2005.06.01

Abstract

Artificial life is a science studying artificial systems that implement various behavioral characteristics of lives as an attempt of applying some features found in living creatures to artificial intelligent objects in virtual worlds. Attempts and researches are actively being made to apply human needs to games and express them through artificial life. Human needs and the expression of the needs are extremely diverse and complicated, so they cannot be modeled in a specific way. Thus this study modeled game AI object needs using AHP, which is a useful model in solving problems quantitatively through basic observation of human nature, analytic thinking, measuring, etc. In addition, the modeled game AI object needs were examined through the analysis of performance sensitivity and their applicability to actual games was assessed with example.

인공생명은 생물 세계의 특성 일부를 가상 세계의 인공지능적인 객체에 적용하기 위한 시도로 생명이 가진 여러 행동적인 특성을 구현한 인공적으로 만들어진 시스템을 연구하는 학문이다. 이와 같이 인공생명을 통해 인간의 욕구를 게임에 적용하고 표현하기 위한 시도 및 연구가 활발히 진행되고 있다. 인간의 욕구 및 욕구에 대한 표현은 매우 다양하고 복잡하여 어느 특정한 방법으로 모델링하기란 매우 어렵다. 따라서 본 연구에서는 인간의 본성, 분석적 사고, 측정등에 대한 기본적인 관찰을 통해서 문제를 정량적으로 해결하기 위한 유용한 모델인 AHP를 이용하여 게임 AI 객체의 욕구를 모델링한다. 그리고 모델링된 게임 AI 객체의 욕구를 성과 민감도 분석과정을 통하여 분석하고 실제 게임에 적용가능한지 예를 통해 알아본다.

Keywords

References

  1. The Sims, Maxis/Electronic Arts, 2000.
  2. Stephen, "Artificial Life Playhouse", The Waite Group, 1994.
  3. 김성집, "비용추정이 불확실한 상황하에서 AHP을 이용한 최적설비 선정방법", 품질경영학회지, 제22권, 제3호, 1994.
  4. Stout, Bryan, "Adding Planning Capabilities to Your Game AI", Game Developer magazine, Miller Freeman, Volume5, Number1, January 1998
  5. 박용성, 박태근, "AHP를 위한 의사결정론", 自由아카데미, 2001.
  6. Expert Choice, http://www.expertchoice.com