Abstract
Recently, the object-oriented design is the major paradigm for software development. Most systems are following this paradigm, but the past studies for a video conversation domain were not based on full-scale object-oriented design. Thus, this paper presents an systematical architecture design using UML for a video conversation system that is well-known and has high rate of usefulness. It analysis a video conversation system that has much demand of service as systematical functional/non-functional requirements, and the object-oriented design applying '4+1 View Model' guarantees the reusability of a component and makes it possible to extend a system by adding components as needed. Consequently, it is expected that the components of video conversation system designed by this paper will be useful the other video conversation systems and will be expanded to web environment.
현재 소프트웨어 개발의 주요한 패러다임인 객체지향 설계를 많은 시스템들이 채택하고 있으나, 화상 대화를 대상으로 한 연구들에서 본격적인 객체지향 설계의 적용은 그리 많지 않은 실정이다. 따라서 본 논문에서는 화상 대화 시스템에 대한 객체지향 설계를 위한 UML을 이용한 체계적인 아키텍처의 설계를 제시한다. 화상 대화 시스템에 대하여 체계적인 기능/비기능적 요구사항을 포착하고, '4+1 View Model'을 적용하여 객체지향 설계를 함으로써, 컴포넌트들은 재사용성을 담보하며, 이후 필요에 따라 컴포넌트들을 추가하여 시스템을 확장하는 것이 가능하다. 또한, 본 논문에서 설계한 화상 대화 애플리케이션의 컴포넌트들은 다른 여러 화상 대화 시스템에 활용 가능하며, 웹 환경에서의 서비스로도 확장될 것으로 기대된다.