Q Analyses of the Structure of Internet Bookstore Users' Subjectivity

인터넷 서점 이용자의 주관성에 관한 Q분석

  • 정현욱 (원광대학교 정치행정언론학부) ;
  • 강혜영 (전북대학교 문헌정보학과) ;
  • 김선남 (원광대학교 정치행정언론학부)
  • Published : 2005.06.01

Abstract

This paper examined the structure of internet bookstore users' subjectivity by focusing on their beliefs, values and attitudes.0 methodology was utilized for the study. After constituting 36 Q sample and 28 P sample, data were collect from April 15, 2005 to April 22 2005. The analyses showed 3 types of subjectivity structures. The first one was 'the economic benefit-seeking type.' Those in this type were motivated to use internet bookstores to achieve economic benefits. They paid more attention to the Prices discounted than the web site contents provided by internet bookstores. This type was conspicuously found among college students. The second one was the 'information-seeking type.' People in this category made visits to internet bookstores in order to obtain new information or professional materials. This type was dominantly found among women. The third one was the 'convenience-seeking type.' Those in this type were concerned not only with the accessibility and convenience, but also with such practical issues as delivery, price, applicability, payment, and bonus. This type was conspicuously observed among white collar workers. These findings suggests that in order to make internet bookstores more attractive to users, it is demanded to understand various needs held by users and map out sophisticated marketing strategies on the basis of such a knowledge.

본 연구는 인터넷 서점 이용자의 신념, 가치 태도 등의 주관성(Subjectivity) 구조의 특성을 Q 방법론으로 규명하였다. 본 연구는 36개 Q 표본과 28명 P 표본을 구성하여 2005년 4월 15일에서 22일까지 8일간 조사를 하였다. 본 연구는 다음의 같다. 첫째, 인터넷 서점 이용자 구조는 3가지 유형이었다. 제1유형은 "경제적 이익추구형"이다. 이들의 인터넷 서점 이용은 경제성을 추구하는 목적지향적인 행위이다. 이들은 인터넷 서점이 제공하는 컨텐츠보다는 저렴한 책값에 관심을 두었다. 이 유형은 주로 대학생 계층에서 두드러졌다. 제2유형은 "정보추구형"이다. 이들은 새로운 정보나 전문적인 정보를 얻기 위하여 인터넷 서점을 방문한다. 이들은 여성계층에서 뚜렷하였다. 제3유형은 "편의추구형"이다. 이들은 인터넷 서점이 보유하고 있는 접근가능성, 편리함 등에 관심을 두고 있으며 현실적인 문제(예, 배송, 책간 활용가능성, 경품권제공, 결제 등)에 관심을 두었다 이들은 직장인 계층에서 두드러졌다. 인터넷 서점은 향후 다양한 이용자들의 욕구를 충분히 파악하여 세분화되고 차별화된 이용자 지향 정책을 마련해야 할 것이다.

Keywords

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