Cooperative User Equilibrium Under Advanced Traveler Information Systems

첨단교통정보체계(ATIS)하에서 협력적 사용자 균형

  • 임용택 (여수대학교 교통물류시스템공학부)
  • Published : 2005.04.01

Abstract

Cooperation among network users would be possible in a near future, as real time communication between them can be available by telematics. This implies that non-cooperative assumption like Wardrop's principle, which has been widely used so far in network modelling may not be appropriate for route choice problem. So a new principle requires for describing such cooperative case. This paper presents a criterion, which represents cooperative route choice behaviour among network users. With some examples, we compare the non-cooperative principle and the cooperative one presented in this paper. Numerical results from the examples show that the new principle would be better than the existing one.

최근 실시간 교통정보제공이 가능해지고, 사용자간의 커뮤니케이션이 활발해짐에 따라, 사용자간의 협력이 가능해질 것으로 보인다. 만약 이런 상황이 현실화된다면, 사용자간의 비협력을 전제로 하는 Wardrop 의 경로선택원리는 수정이 필요하며, 사용자간의 협력을 균형원리에 포함시킬 필요가 있다. 즉, 사용자간의 협력하에서 경로를 선택하는 원리를 새롭게 정의해야 한다. 본 연구에서는 교통정보를 통해 운전자간의 협력이 가능한 교통망 상황하에서 운전자의 경로선택기준을 제시하는 데 목적이 있다. 이를 Wardrop의 사용자균형(Wardrop User Equilibrium)과는 달리 협력적 사용자균형(Cooperative User Equilibrium)으로 정의하며, 몇 가지 예제를 통하여 이들 두 개의 사용자 균형상태를 분석한 결과, 협력적 균형상태가 Wardrop의 균형상태 보다 더 좋은 해를 찾을 수 있음을 확인할 수 있었다.

Keywords