On the Baroque in the Architecture of Frank O. Gehry-in relation to the baroque concept of Deleuze

프랭크 게리의 건축에 있어 바로크적인 것

  • Lee, Ran-Pyo (Division of Architecture, Paichai University)
  • 이란표 (배재대학교 공과대학 건축학부)
  • Published : 2004.06.30

Abstract

This study concentrates on a new idea that is formulated as a creative spatialization in contemporary architecture. Suggested from the classical baroque, this study tries to open the actual sense area of 'the baroque' by analysing the architectural ideas of wrenching and folding by Frank O. Gehry. The redefined 'new baroque' operates in the chain of the transformable and flexible images that must be recognized as 'the real' in the sense of 'the most empirical' and are vulnerable to dispersal. The typical instrument of Gehry's 'new baroque architecture' is the enclosing of the space and its folding. This idea meet the theoretical gravitation field of the philosophy of Deleuze, in which the reconstituted baroque conception means the tension between the folds, on expansion and contraction of which the variable space is dependent. Through the general principle of 'the new baroque', a free dispersal of power, to architect is offered the possibility, to make the real world intimate to the real life and to produce from there a vivid new space, and to enjoyer and viewer the possibility, to perceive the operating power in and around oneself.

본 연구는 현대건축에서 창조적인 공간화로 요약될 수 있는 새로운 개념에 대한 해명을 목표로 한다. 고전적 바로크 개념의 기능가치를 기반으로 하여 본 연구는 현대 건축가인 프랭크 게리에 의해 시도된 주름과 비틀기 건축을 분석함으로써, '바로크적인 것'의 현재적인 의미를 드러내고자 한다. 새로이 정의된 '바로크적인 것'은 가장 경험적인 것이라는 의미에서 실재적인 것으로 인식되어야 하며 또한 분산적인 특징을 지니는 변형적이고 탄력적인 이미지들의 사슬 속에서 작용한다. 게리의 신 바로크 건축의 전형적인 도구는 공간을 에워싸고 주름잡는 것이다. 이 같은 건축이념은 들뢰즈의 철학적인 바로크 개념에 맞닿아 있다. 들뢰즈의 바로크 개념은 주름들 간의 긴장관계를 의미하는 것으로, 공간의 변화는 이러한 긴장관계의 수축과 확장에 의존해있는 것이다. 힘의 자유로운 분산이라는 신 바로크 개념의 일반원리를 통해 건축가에게는 실재세계를 현실적인 삶과 가장 밀접하게 만들 가능성이 제공되며, 향유자와 관찰자에게는 자기 내부와 자기 주위에서 작용하는 생동적인 힘을 감지할 가능성이 부여되는 것이다.

Keywords