A Study on Teachers' Recognition about the Subject Exclusive Responsibility of ICT Education in Elementary School

정보통신기술교육의 교과전담제에 대한 초등 교사의 인식에 관한 연구

  • Han, Sun-Gwan (Dept. of Computer Education, Gyeong-In National University of Education) ;
  • Lee, Seung-Kab (Dept. of Computer Education, Gyeong-In National University of Education)
  • 한선관 (경인교육대학교 컴퓨터교육과) ;
  • 이승갑 (경인교육대학교 컴퓨터교육과)
  • Published : 2004.12.30

Abstract

Currently, ICT(Information and Communication Technology) education in elementary school is processed as a discretion class work. Such ICT education needs the research to change to a literacy education. This study is the teachers' recognition about the subject exclusive responsibility of ICT education in elementary school. As a result of a questionnaire, we analyzed that most of the teachers want to change the ICT education as a subject exclusive responsibility. Through these analysis results, this study provided basic data for effective operating of ICT education as the computer education.

현재 정보통신기술교육(ICT)은 재량 수업으로 진행되고 있다. 이러한 ICT교육은 소양 교육으로 전환하기 위한 연구가 절실하다. 본 연구는 재량교과 내에서 이루어지고 있는 정보통신기술교육이 정상적으로 운영되기 위해 정보통신교육이 교과전담제로 운영되는 것에 대한 초등교사의 인식에 관한 연구이다. 설문의 결과에 따라 대부분의 교사가 정보통신교육을 교과전담제로의 운영하기를 요청하고 있는 것으로 분석되었다. 이러한 연구 결과를 통하여 재량교과 중 정보통신기술교육이 내실 있고 효율적인 운영이 될 수 있는 기초 자료를 제공하였다.

Keywords