Relevant Variables of Young Children's Stress

유아 스트레스의 관련 변인 연구

  • Park So Young (Major of Child & Family, The Catholic University of Korea) ;
  • Moon Hyuk Jun (School of Human Ecology, The Catholic University of Korea)
  • 박소영 (가톨릭대학교 대학원 아동가족전공) ;
  • 문혁준 (가톨릭대학교 생활과학부 아동학전공)
  • Published : 2004.12.01

Abstract

The purpose of this study was to identify how characteristics of young children (sex, age, birth order, temperament), parents (education level, employed or unemployed mother, mother's parenting behavior), and family (income) relate to young children's stress levels and to examine the relative effects of these variables on young children's stress. The subjects for this study were 287 young children, aged from 3 to 5 years old, selected from kindergartens and day-care centers in Busan. Data were analyzed with t-test, ANOVA, correlation, and multiple regression. The results were as follows. (1) Young children's stress was correlated with young children's sex, age, birth order and temperament. (2) Young children's stress was correlated with parenting behaviors. (3) Young children's stress was not correlated with income. (4) Children's emotionality and maternal overprotective behavior were the most significant variables affecting the stress experienced by boys and girls, respectively. (5) Maternal overprotective behavior variable affected both sibling and only children's stress.

Keywords

References

  1. 고영미(1995). 유아의 스트레스 행동과 어머니의 양육태도 및 가족변인과 성별과의 관계. 이화여자대학교 석사학위논문
  2. 고희정(1998). 유아의 기질과 스트레스 행동과의 관계. 이화여자대학교 석사학위논문
  3. 공세권(1992). 한국에서의 가족형성과 출산형태. 서울: 한국보건사회연구원
  4. 김민희(1998). 유아의 기질과 어머니의 기질 및 만족도에 따른 유아행동. 이화여자대학교 교육대학원 석사학위논문
  5. 김인숙(1992). 취업모 자녀와 비취업모 자녀의 스트레스 비교연구. 인하대학교 석사학위논문
  6. 김정택(1978). 특성불안과 사회성과의 관계. 고려대학교 석사학위논문
  7. 김제한(1984). 한 자녀와 다자녀비교 - 가정환경요인과 자녀의 지능 및 인생과의 관계. 서울: 대한가족계획협회
  8. 민하영, 유안진(1999). 스트레스 상황에 대한 지각된 통체감과 아동의 스트레스 대처행동. 아동학회지, 20(1), 61-77
  9. 박미정(2001). 자녀의 부정적 정서에 대한 어머니의 반응 유형, 양육스트레스와 유아의 스트레스 행동과의 관계. 경희 대학교 석사 학위 논문
  10. 박성연, 이숙(1990). ‘어머니의 양육 행동척도’ 표준화를 위한 예비연구. 대한가정학회지, 28(1), 141-156
  11. 박응임(1988). 사회 계층에 따른 가정환경이 아동의 사회적 능력에 미치는 영향. 이화여자대학교 석사학위 논문
  12. 서희정(1995). 외동아와 형제아의 사회성과 어머니 양육태도에 관한 연구. 이화여자대학교 석사학위논문
  13. 손정희(1994). 초등학교 아동의 스트레스 유형과 그 정도에 관한 연구. 이화여자대학교 교육대학원 석사학위논문
  14. 양혜영, 정승원(1999). 양육환경과 기관의 질이 유아의 스트레스 행동에 미치는 영향. 아동학회지, 20(4), 141-158
  15. 엄현경(1998). 유아의 일상적 스트레스 척도 개발 및 타당화 연구. 이화여자대학교 석사학위 논문
  16. 오명희(1995). 초등학교 1학년 아동의 스트레스와 문제 행동간의 관계 연구. 숙명여자대학교 석사학위논문
  17. 원영미(1990). 유아의 기질 및 그 관련 변수와 유치원 아동의 적응과의 관계. 이화여자대학교 박사학위논문
  18. 이상로(1986). 성격과 행동의 지도. 서울중앙적성출판부
  19. 이정미(1996). 초등학교 아동이 겪는 스트레스와 그 대처방법 유형. 부산대학교 교육대학원 석사학위논문
  20. 이현정(1996). 어머니가 인식하는 자녀양육 스트레스와 유아의 스트레스 행동과의 관계. 이화여자대학교 석사학위논문
  21. 임희수, 박성연(2001). 어머니가 지각한 아동의 기질, 어머니의 정서 조절 및 양육행동과 아동의 정서조절간의 관계. 아동학회지, 23(1), 37-54
  22. 천민필(1993). 초등학교 아동의 스트레스 요인 연구. 한국교원대학교 석사학위논문
  23. 한미현(1996). 아동의 스트레스 및 사회적 지지 지각과 행동 문제. 서울대학교 박사학위논문
  24. 한미현, 유안진(1996). 아동의 스트레스 및 사회적 지지 지각의 행동 문제. 아동학회지, 17(1), 173-189
  25. 한세영(1995). 아동과 어머니의 기질적 부조화에 따른 어머니의 일상적 양육 스트레스. 이화여자대학교 석사학위논문
  26. 홍강의(1998). 유능한 어린이로 키우기 어린이의 스트레스와 부적응 행동 및 대처방안. 삼성복지재단어린이개발센터 제6회학술대회자료집, 147-174
  27. Banez, G. A., & Compas, B. E. (1990). Children's and parents' daily stressful eventsand psychological symptoms. Journal of Abnormal Child Psychology, 18, 591-605 https://doi.org/10.1007/BF01342749
  28. Brody, L. R. (1985). Gender differences in emotional development: A review of theories and research. Journal of Personality, 53, 102-149 https://doi.org/10.1111/j.1467-6494.1985.tb00361.x
  29. Brown, L. J. P., Cowen, E. L., Hightower, A. D., & Lotyczewski, B. S. (1986) Demographic differences among children in judging and experiencing specific stressful life event. Journal of Special Education, 20, 339-346 https://doi.org/10.1177/002246698602000307
  30. Burts, D. C., Hart, H., Charlesworth, R., & Kirk, L. (1990). A comparison of frequencies of stress behavior in kindergarten children in classroom with developmentally appropriate versus developmentally inappropriate instructional practice. Early Childhood Research Quarterly, 5, 419 https://doi.org/10.1016/0885-2006(90)90030-5
  31. Buss, A. H., & Plomin, R. (1984). Temperament: Early developing personality traits Hillsdale, NJ: Erlbaum
  32. Compas, B. E., Malcarne, V. L., & Fondacaro, K. M. (1988). Coping with stressful events in older children and young adolescents. Journal of Consulting and Clinical Psychology, 56, 405-411 https://doi.org/10.1037/0022-006X.56.3.405
  33. Creighton, S. J. (1993). Child abuse trends in England and Wales 1988-1990 London: NSPCC
  34. Dunn, J. (1992). Sisters and brothers: Current issues in developmental research. In F. Boer & J. Dunn(Eds.), Children's sibling relationships: Developmental and Clinical issues. Hillsdale, NJ: L. Erlbaum Associates
  35. Dunn, L. & Kendrick, C. (1980). The arrival of a sibling: Change in the pattern of interaction between mother and first born child. Journal of Child Psychology and Psychiatry, 21, 119-132 https://doi.org/10.1111/j.1469-7610.1980.tb00024.x
  36. Dunn, L. & Kendrick, C. (1982). Siblings: Love, envy & understanding. Cambridge, MA: Harvard University Press
  37. Elkind, D. (1987). 스트레스를 받는 우리 아이들. 이현순.심성경.원영미.(역). 서울: 창지사
  38. Garmezy, N. (1991). Resilience in children's adaptation to negative life events and stressed environments. Pediatric Annals, 20, 459-466
  39. Grune, A. L., & Brooks, J. (1985). Children's perceptions of stressful life events. Paper presented at the biennial meeting of the society for research in child development, Toronto, Canada
  40. Gunnar, M. R., Larson, M. C., Hertsgaard, L., Harris, M. L., & Brodersen, L. (1992). The stressfulness of separation among nine-month-old infants: Effects of social context variables and infant temperament. Child Development, 63, 290-303 https://doi.org/10.2307/1131479
  41. Honig, A. S. (1986). Stress and coping in children. Young Children, 5, 62-87
  42. Hughes, M., Pinkerton, G., & Plewis, I. (1979). Children's difficulties on starting infant school. Journal of Child Psychology and Psychiatry, 20, 187-196 https://doi.org/10.1111/j.1469-7610.1979.tb00502.x
  43. Izenberg, J. (1987). Social influences on children. Childhood Education, 63, 341-342 https://doi.org/10.1080/00094056.1987.10521484
  44. Johnson, H. L. (1993). Stressful family experiences and young children: How the classroom teacher can help. Intervention in School & Clinic, 28, 165-171 https://doi.org/10.1177/105345129302800308
  45. Maccoby, E. E. (1980). Social development psychological growth and the parent child relationship. Harcourt Brace Jovanovich, New York
  46. McHale, J., Rao, N., & Krasnow, A. (2000). Constructing family climates: Chinese mothers' reports of their co-parenting behaviour preschoolers' adaptation. International Journal of Behavioral Development, 24, 111-118 https://doi.org/10.1080/016502500383548
  47. Medeiros, D. C., Porter, B. J., & Welch, I. D. (1983). Children under stress. New Jersey: Prentice-Hall Inc.
  48. Parteno, J. (1987). Children's identification of stress related factor and coping strategies. ERIC Document Reproduction Service No ED 288. 149
  49. Rutter, M. (1979). Maternal deprivation, 1972-1978: New finding, new concepts, new approaches. Child Development, 50, 283-305 https://doi.org/10.2307/1129404
  50. Sandler, I. N. (1980). Social support resources, stress and maladjustment of poor children. American Journal of Community Psychology, 8(1), 41-52 https://doi.org/10.1007/BF00892280
  51. Sears, R. (1965). The relation of early socialization experiences to aggression in middle childhood. The Journal of Abnormal Social Psychology, 63, 446-492
  52. Slee, P. T. (1986). The relation of temperament and other factors to children's kindergarten adjustment. Child Psychology and Human Development, 17, 104-112 https://doi.org/10.1007/BF00706649
  53. Wallen, J. (1993). Protecting the mental health of children in dangerous neighborhood. Children Today, 22(3)
  54. Yamamoto, K. (1979). Children's rating of the stressfulness of experiences. Developmental Psychology, 15, 581-582 https://doi.org/10.1037/h0078090