The Effects of Handwork Oriented Learning on the Brain Function and the Creativity of Elementary and Middle School Students

$\cdot$중학교 가정교과 수공노작학습이 두뇌기능 및 창의성에 미치는 효과

  • 정미경 (대구교육대학교 실과교육과)
  • Published : 2004.12.01

Abstract

The purposes of this study were to investigate the effects of handwork oriented learning in home economics subjects on the brain function and creativity of elementary and middle school students. To achieve these purposes, 134 elementary school students and 49 middle school students were sampled and assigned to the experimental group and control group. The 12 sessions of handwork oriented learning program were treated to the experimental group. And the 'Brain Function Test' developed by Gordon(l978), and the 'Creativity Test' developed by Korean Educational Development Institute(1990) were administered to them for pretest and posttest. The collected data were analyzed by t-test. The major findings of this study were as follows: 1. It was found that the handwork oriented learning in home economics subjects could develop the brain function of students. 2. It was found that the handwork oriented learning in home economics subjects could develop the creativity of students.

본 연구는 가정교과 영역의 수공노작학습이 학생들의 두뇌기능 및 창의성 증진에 미치는 효과를 규명함으로써 가정교과 영역의 수공노작 학습의 교육적 가치를 새로이 정립하는 데 연구의 주목적을 두고. '1 가정과 수공노작 학습 프로그램을 적용한 한 실험집단이 수공노작 학습 프로그램을 하지 않은 비교집단보다 두뇌기능 점수가 유의하게 향상될 것이다. 2. 가정과 수공노작 학습 프로그램을 적용한 한 실험집단이 수공노작학습 프로그램을 하지 않은 비교집단보다 창의성 점수가 유의하게 향상될 것이다. '로 가설을 설정하였다. 본 연구의 대상은 대구시에 소재한 초등학교 3학년 2개 학급과 초등학교 5학년 학급의 아동 134명과 구미시에 소재한 중학교 2학년 2개 학급 49명으로 총 183명을 대상으로 하여. 1개 학급은 실험집단으로. 나머지 1개 학급은 비교집단으로 정 하였다. 연구에 사용된 수공노작 프로그램은 김진구(2001)의 실과프로그램 개발 절차에 따라 학년별로 개발하여 초등학교 3학년과 5학년 실험집단의 경우에는 학급의 실과수업과 아울러 교과 이외의 시간을 이용하여 6주간에 걸쳐 매주 2회 1회당 30분씩 개발된 프로그램을 적응하였다. 중학교의 경우에는 학교'수업운영 상 1회당 30분씩 12회를 실시하는데 제한이 있어 4월에서 7월 첫째 토요일에 실시하는 특별활동시간(4시간)에 실시하였다. 첫 회와 마지막 회에는 검사와 작품 감상 등에 시간을 소요하여 2시간씩만 프로그램을 실시하였다. 연구 결과 가정과 수공노작학습은 초$\cdot$중학생의 두뇌기능의 일부 요인과 창의성의 모든 요인의 증진에 효과가 있는 것으로 나타났다.

Keywords