Characteristics and Improvement of Engineering Education Program for Highschool Students in University

대학내 고등학교 학생들을 위한 공학교실 프로그램 운영상의 특성과 개선방안

  • Kim Lee-Hyung (Dept. of Civil & Environmental Engineering, Kongju National University) ;
  • Lee Seon-Ha (Dept. of Civil & Environmental Engineering, Kongju National University) ;
  • Jeong Sang-Man (Dept. of Civil & Environmental Engineering, Kongju National University)
  • 김이형 (국립공주대학교 건설환경공학부) ;
  • 이선하 (국립공주대학교 건설환경공학부) ;
  • 정상만 (국립공주대학교 건설환경공학부)
  • Published : 2004.12.01

Abstract

Currently the universities in Korea have faced a critical situation for university entrants deficiency, especially in the fields of science and engineering. It will be act as a big crisis for the future national competences in science and technology. Therefore Kongju National University have been providing the engineering education program for highschool students during the summer vacation since 2001 as giving a chance of engineering laboratory experiences. During last 4 years, we have investigated the highschool students attended in engineering education program by questioning and contacting. This study is performed to improve the program by investigating their activities and thinking about engineering education. As results of the study, this manuscripts will summarized the characteristics of engineering education program and improvement schemes for the future application.

대학이 안고 있는 심각한 이공계 위기는 이제 특정 대학을 넘어 전국적으로 확대되고 있는 상황이다. 이공계의 위기는 장래 국가 발전의 원동력인 이공계 인력의 질적 및 양적 감소를 초래하여 경쟁력 상실 및 장기간의 경제 침체를 유발할 가능성이 높다. 따라서 우수한 인재를 이공학 계열로 유도하는 문제는 이제 대학만의 관심이 아니라 정부 차원에서도 접근 중이다. 이러한 위기의 극복과 우수한 인재 양성과 더불어 장래 대학의 신입생이 될 고등학교 학생들에게 공학에 관한 올바른 지식 및 동향에 관한 정보를 제공하고자 공주대학교 공과대학에서는 2001년도부터 공학교실을 운영하고 있다. 공학적 이론과 실험실습을 통한 공학교육을 수행하여 고등학교 학생들에게 직접적인 공학적 경험을 제공하여 능동적인 사고방식을 하도록 유도하는 것 또한 공학교실의 목적이다. 본 논문은 최근 4년간의 공학교육 경험과 학생들의 설문 조사를 정리한 것으로 향후 보다 나은 공학교육 프로그램을 개발하고자 정리되었다.

Keywords

References

  1. 김권희(2003). 우리나라 공학 교육의 발전 방향, 공학교육과 기술. 10(2). pp. 93-99
  2. 박순규, 강희준(2004) 울산대학교 공과대학의 공학인증제도 도입과 향후 발전 방향에 관한 조사연구, 공학교육연구 7(1) . pp. 15-29
  3. 조환익(2004). 공학교육 바뀌고 있다. 공학교육. 11(1). pp. 19-23
  4. 한국공학교육기술학회 편집자(2002). 공학교육과기술, 한국공학교육기술학회. 9(3). pp. 4-11